پرش به محتوا

ثبت شرکت در تبریز

ثبت شرکت در تبریز

اگر در شهر تبریز تصمیم گرفته اید فعالیت اقتصادی خود را شروع کنید و حرفه ای تر در حوزه تخصصیتان فعالیت داشته باشید، به شما پیشنهاد می کنیم که با ثبت کردن شرکت خود، کسب و کارتان را اعتبار ببخشید. حتما برای چگونگی ثبت شرکت در تبریز سوالاتی برایتان پیش آمده است که ما در این مطلب تلاش می کنیم به بسیاری از سوالات شما در این رابطه پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
10 روز کاریمدارک شناسایی + ثبت نام در ثنااستعلام هزینه

تعریف شرکت

در ابتدا قبل از توضیح راجع به ثبت شرکت در تبریز اگر بخواهیم تعریفی از شرکت داشته باشیم، لازم است توضیح دهیم که در اصطلاح حقوقی شرکت به این صورت تعریف می شود که وقتی تعدادی افراد در کنار هم جمع می شوند تا یک فعالیت خاص تجاری یا فرهنگی انجام دهند، به اجتماع این افراد، شرکت گفته می شود.

شرکت به معنای شریک شدن در کاری است و شرکا با کمک یکدیگر کاری را انجام می دهند و سود و زبان طبق قراردادی که تنظیم شده است، بین آنها تقسیم می شود.

ثبت شرکت در تبریز

با توجه به اینکه شرکت های ثبت شده، تضمین کننده اعتبار، تعهدات و حق و حقوق افراد مرتبط با آن حوزه کاری اعم از کارمندان یا مشتریان هستند، ثبت کردن شرکت و تبدیل یک فعالیت اقتصادی به وضعیت پایدارتر و سودآورتر، می تواند به ارزش و هویت آن فعالیت اقتصادی بیافزاید و باعث سودآوری هر چه بیشتر شرکت در آینده شود.

شرایط ثبت شرکت در آذربایجان شرقی

شرایط ثبت شرکت در تبریز

برای تشکیل انواع شرکت های تجاری در تبریز باید شرایط آن رعایت شود. این شرایط عبارتند از :

  • رضایتمندی شرکا : افرادی که تصمیم به تشکیل شرکت دارند باید رضایت به این کار داشته باشند.
  • اهلیت : افراد متقاضی ثبت شرکت در تبریز باید از عقل و بلوغ کافی برای انجام این فعالیت برخوردار باشند.
  • تعیین موضوع قرارداد : برای ثبت شرکت باید موضوع قرارداد تعیین شود و بدون تعیین موضوع امکان تشکیل دادن شرکت وجود ندارد.
  • مشروع بودن موضوع قرارداد : موضوع قراردادی که برای ثبت شرکت در تبریز نیاز است باید مشروع باشد مثلا اگر شرکت در زمینه قاچاق باشد یا موضوع طوری باشد که آسیبی برای اقتصاد کشور، محیط زیست و … داشته باشد، این قرارداد باطل است.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود:

راهنمای جامع ثبت شرکت

انواع شرکت ها برای ثبت شدن در تبریز

انواع شرکت در تبریز

شرکت ها شامل دو نوع مدنی و تجاری هستند که روی صحبت ما در این مقاله، درباره ثبت شرکت های تجاری است. بعضی از انواع شرکت های تجاری به شرح زیر هستند :

شرکت تضامنی

شرکت تضامنی از حداقل 2 نفر شریک تشکیل می شود. ویژگی شرکت تضامنی این است که هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام طلب شرکت در مقابل طلبکاران هستند و این مسئولیت محدود به یک شریک خاص نیست. بنابراین هرگاه طلبکاران شرکت نتوانند با مراجعه به شرکت، طلب خود را بگیرند، می توانند بعد از انحلال شرکت به یکی از شرکا مراجعه نمایند و شریک باید از دارای شخصی خود، طلب طلبکار را بپردازد.

شرکت نسبی

شرکت نسبی در بعضی از ویژگی ها شبیه به شرکت تضامنی است ولی بر خلاف آن، مسئولیت شرکای شرکت به نسبت سرمایه ای است که در شرکت دارند. برای مثال اگر 4 شریک باشند و سهم هر کدام یک چهارم سهم کل شرکت باشد، هر شریک موظف است یک چهارم طلب طلبکاران را پرداخت کند. اگر طلبکار به یکی از شرکاء مراجعه کند و نتواند طلب خود را بگیرد، چون مسئولیت شرکاء تضامنی نیست، طلبکار فقط می تواند یک سوم از مطالبات خود را از هر شریک بگیرد.

شرکت با مسئولیت محدود

برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود در تبریز حداقل به دو شریک نیاز است و مسئولیت هر یک از شرکاء در مقابل طلبکاران به نسبت آورده آنها در شرکت است برای مثال اگر دارایی شرکت با مسئولیت محدود برای پرداخت طلب یک میلیون تومانی طلبکار کافی نباشد و فقط 500 هزار پرداخت شود، طلبکار نمی تواند باقی مانده طلب یعنی 500 هزار دیگر را از دارایی شخصی شرکاء دریافت کند.

وجه مشترک شرکت مسئولیت محدود با شرکت های تضامنی و نسبی این است که اولا سرمایه شرکت به صورت سهام نیست و هر شریکی درصدی از سرمایه را مالک است که به آن سهم الشرکه گفته می شود. ثانیا سهم الشرکه را نمی توان بدون رضایت سایر شرکا، به دیگران انتقال داد.

شرکت سهامی خاص در تبریز

شرکت سهامی خاص در تبریز

شرکت سهامی خاص حداقل دارای سه شریک است و مهم ترین ویژگی این نوع شرکت این است که صاحبان سرمایه که به اسم سهامدار هم شناخته می شوند، دارای اوراق سهم هستند یعنی سهم الشرکه ندارند. در شرکت سهامی خاص، سرمایه به سهم های مساوی تقسیم می شود و هر یک از شرکاء مالک تعدادی از این سهام می شوند.

در شرکت سهامی خاص مثل شرکت مسئولیت محدود، مسئولیت سهامداران محدود به میزان سهام آنهاست همچنین در این نوع شرکت، شرکای اولیه نمی توانند با مراجعه به عموم مردم سرمایه شرکت را تامین کنند و تامین کننده سرمایه شرکت خود موسسان هستند.

شرکت سهامی عام

برای تشکیل شرکت سهامی عام در تبریز به حداقل 5 نفر نیاز است و موسسان این شرکت می توانند از طریق مردم هم سرمایه شرکت را تامین کنند.

شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت مسئولیت محدود است با این تفاوت که یک یا چند نفر از شرکاء در مقابل اشخاص ثالت دارای مسئولیت تضامنی اند و چند نفر دیگر از شرکاء مسئولیت شان محدود به سرمایه ای است که آورده اند.

در شرکت مختلط غیرسهامی، شرکای غیرضامن به عنوان شریک حق اداره کردن شرکت را ندارند و اداره امور شرکت از وظیفه آنها نیست.

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی خاص است. در این نوع شرکت، یک یا چند نفر از شرکاء در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی دارند و چند نفر از شرکاء که به آنها سهامدار هم گفته می شود، مسئولیت شان فقط به اندازه میزان سرمایه ای است که به شرکت آورده اند.

تفاوت شرکت مختلط سهامی با شرکت مختلط غیرسهامی در این است که سرمایه شرکت به سهام تقسیم می شود و مدیریت شرکت را فقط شرکای ضامن می توانند انجام دهند.

هزینه ثبت شرکت در تبریز

هزینه ثبت شرکت در تبریز

شروع هر کسب و کار و تجارتی با هزینه هایی همراه است و تشکیل شرکت هم از این قاعده مستثنی نیست. هزینه ثبت شرکت در تبریز به صورت کلی شامل هزینه های ثابت و متغیر است که در ادامه شرح می دهیم :

هزینه های ثابت : هزینه ثابت تشکیل شرکت در تبریز شامل موارد زیر هستند :

  • هزینه تعیین نام شرکت
  • هزینه تهیه پوشه
  • هزینه تهیه گیره
  • هزینه پاکت
  • هزینه پست مدارک به اداره ثبت شرکت در تبریز

هزینه های متغیر : هزینه های متغیر تشکیل شرکت همانطور که از نام آن هم مشخص است، بستگی به موارد مختلفی از جمله میزان سرمایه شرکت، نوع شرکت، تاسیس شرکت در مناطق آزاد یا سرزمین اصلی است و … دارد. توصیه می شود برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره هزینه ثبت شرکت در تبریز، با کارشناسان مجرب ما در نخستین ثبت تماس بگیرید.

استعلام آنلاین هزینه

زمان لازم برای ثبت انواع شرکت در آذربایجان شرقی

مدت زمان ثبت شرکت در تبریز

شاید بپرسید ثبت انواع شرکت چقدر زمان می برد که برای پاسخ این سوال باید درباره مراحلی که دارد، به شما توضیح دهیم :

  • تایید نام شرکت : اولین مرحله پیش روی شما برای ثبت شرکت در تبریز، تایید نام شرکت است که معمولا یک الی چهار روز زمان می برد.
  • تهیه مدارک لازم : در مرحله بعد از تایید نام شرکت، باید به فکر جمع آوری مدارک لازم باشد. برای این مرحله نمی توان زمان دقیق را پیش بینی کرد زیرا بستگی به پیگیری های شرکا و سهامداران دارد.
  • ثبت نام اینترنتی : برای ثبت شرکت در تبریز باید در سامانه ثبت شرکت ها درخواست خود را مطرح کنید و همراه با ارسال مدارک لازم، ثبت نام را انجام دهید. انجام این مرحله زمان زیادی نمی برد.
  • ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها : پس از اینکه مدارک شرکت از طریق پست به اداره ثبت شرکت های تبریز ارسال می شوند، معمولا 5 روز الی یک هفته کاری زمان می برد تا کارشناسان اداره، مدارک را بررسی کنند و شماره ثبت و شناسه ملی به شرکت اختصاص دهند.

چه نوع شرکتی را برای ثبت در تبریز انتخاب کنیم

انتخاب نوع شرکت برای ثبت در تبریز بستگی به تصمیم و انتخاب شرکا دارد و این خود شما هستید که با توجه به شرایط موجود و همچنین علاقه مندی هایتان، تعیین کنید کدام شرکت را ثبت نمایید.

اگر تعداد شرکا و سهامداران کمتر از 3 نفر باشند، مسلما ثبت شرکت سهامی خاص امکان پذیر نیست و باید شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب کنید. همچنین برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است که حداقل 35 درصد کل سرمایه در حسابی به نام شرکت واریز شود در حالی که برای ثبت شرکت مسئولیت محدود سرمایه نقدی شرکت کاملا خود اظهاری است و نیازی به سپرده گذاری سرمایه در بانک نیست.

تمام جوانب و ویژگی های هر یک از انواع شرکت ها با بررسی کنید و در نهایت ببینید کدام شرکت برای اهداف تجاری شما و شرکایتان بهتر است. در این راستا می توانید با کارشناسان نخستین ثبت هم مشورتی داشته باشید تا بهتر تصمیم گیری کنید.

مراحل تاسیس شرکت در تبریز

مراحل ثبت شرکت در تبریز

مرحله به مرحله ثبت شرکت در تبریز را در ادامه شرح می دهیم :

  • انتخاب نام : مرحله اول ثبت شرکت، پیدا کردن نام مناسب برای شرکت است که نکات آن را بالاتر شرح دادیم اما به طور خلاصه، نام شرکت باید منحصر به فرد باشد و قبلا شرکتی با موضوع فعالیت شما این اسم را به ثبت نرسانده باشد. کارشناسان نخستین ثبت می توانند شما را برای انتخاب نام شرکت کمک کنند.
  • جمع آوری مدارک مورد نیاز : شما و سایر شرکاء باید تمام مدارک و مجوزهایی که نیاز است را جمع آوری کنید و به اداره پست شهر بفرستید. البته سامانه ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir راه اندازی شده است که شما قبل از مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت های تبریز، باید در این سامانه ثبت نام کنید و منتظر تایید مدارک خود باشید.
  • ثبت آگهی در روزنامه رسمی : بعد از تایید نام و تایید مدارک شرکت در اداره ثبت شرکت های تبریز، باید پیگیر کارهای ثبت آگهی در روزنامه رسمی باشید. با اینکار به عموم مردم اطلاع رسانی می کنید که شرکتی با نام و مشخصات را می خواهید ثبت کنید.
  • دریافت شماره ثبت شرکت : اگر تمامی مراحل تایید نام، تایید مدارک و ثبت آگهی در روزنامه رسمی با موفقیت به پایان برسند، یک شماره ثبت به شرکت شما داده می شود که در این مرحله شرکتتان به طور قانونی ثبت شده است اما یک مرحله دیگر هم پیش رو دارید که باید انجام دهید.
  • انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار : در مرحله آخر باید یک آگهی دیگر در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار چاپ کنید که فقط جنبه اطلاع رسانی دارد. پس از این مرحله، شما می توانید فعالیت های تجاری خود را شروع کنید.

انتخاب نام شرکت برای ثبت شرکت در آذربایجان شرقی

از اقدامات اولیه برای تشکیل شرکت در تبریز، انتخاب نام و تایید این نام توسط کارشناسان است. برای انتخاب نام شرکت توجه داشته باشید که باید نامی انتخاب کنید که هیچ گونه مشابهتی با نام شرکت یا موسساتی که قبلا به ثبت رسیده اند، نداشته باشد. نامی که برای ثبت شرکت خود انتخاب می کنید اگر تکراری باشد، توسط کارشناس تعیین نام اداره ثبت شرکت های تبریز رد می شود و باید مجددا نام های جدید ارسال کنید.

رعایت نکات زیر هم برای انتخاب نام شرکت الزامی هستند :

  • استفاده نکردن از نام های لاتین
  • استفاده نکردن از نام اشخاص مشهور خارجی
  • استفاده نکردن از اسامی بی معنی یا اسامی دارای معنی نامناسب
  • نام انتخاب شده برای شرکت باید کاملا فارسی باشد
  • استفاده از اعداد در اسم شرکت به صورت حروف امکان پذیر است.
  • از کلماتی مثل ملت، ملی، کشور و ایران که متعلق به کل مردم است نمی توان در نام شرکت استفاده کرد.
  • از اسم اماکن و مناطق گوناگون کشور می توانید در اسم شرکت استفاده کنید ولی باید شرکت شما در همان منطقه ثبت شود.
  • نام تایید شده برای یک شرکت قابل انتقال به شرکتی دیگر نیست.
  • نامی که برای شرکت انتخاب شده و توسط کارشناس اداره ثبت به تایید رسید، تا 3 ماه معتبر است و در این مدت باید شرکت خود را به ثبت نهایی برسانید. پس از ثبت شدن شرکت نیز نام آن تا زمان حیات شرکت اعتبار دارد و پس از انحلال شرکت هم برای 10 سال معتبر می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت در تبریز

مدارک ثبت شرکت در تبریز
  • کارت ملی برابر اصل کلیه شرکاء
  • رونوشت برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران
  • تقاضانامه یا اظهارنامه در دو برگ و تکمیل و امضای آن توسط کلیه شرکاء و سهامداران
  • شرکت نامه در دو جلد و امضا توسط تمامی سهامداران
  • اساسنامه در دو جلد و امضای تمامی صفحات آن توسط کلیه سهامداران
  • ارائه مجوزهای لازم
  • معرفی نامه نمایندگان چنانچه سهامداران و اعضای هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس

آدرس اداره ثبت شرکت های تبریز

اداره ثبت شرکت تبریز مجری ثبت شرکت های این شهر است که در آدرس زیر قرار دارد :

  • آدرس : خیابان آزادی، خیابان ملت، جنب تاکسیرانی، ساختمان سابق، شرکت شهرک های صنعتی، طبقه سوم
  • شماره تلفن : ۰۴۱۳۴۴۸۴۱۴۲

ثبت شرکت در تبریز به کمک گروه تخصصی نخستین ثبت

به ثبت رساندن اینترنتی شرکت کار راحتی است و هر شخصی که کمی از دنیای اینترنت سر در بیاورد، می تواند مراحل ثبت شرکت را انجام دهد اما بهتر است در مبحث انواع شرکت های تجاری و اینکه برای کسب و کار خود به چه نوع شرکتی نیاز دارید، با کارشناسان متخصص مشورت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

اگر می خواهید امور ثبت و راه اندازی شرکت خود را به یک مجموعه حرفه ای بسپارید، می توانید با ما تماس بگیرید. گروه تخصصی نخستین ثبت یکی از خدمات خود را به موضوع ثبت شرکت اختصاص داده است و از مرحله اول تا مرحله آخر ثبت شرکت، همراه شماست.

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *