پرش به محتوا

ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل و شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در ایران

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص نوع دیگری از شرکت های تجاری می باشد. برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل تعداد اعضا و یا سهامداران ۳ نفر است. حداقل سرمایه برای ثبت این نوع شرکت به میزان یک میلیون ریال می باشد. وجود ۲ بازرس در شرکت سهامی خاص الزامی بوده و وجود هر یک از سمت های مدیرعامل ، رئیس هیئت مدیره و نائب رئیس در شرکت سهامی خاص اجباری می باشد .

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
7 الی 10 روز کاریشناسنامه + کارت ملی + ثبت نام در ثنااستعلام هزینه

شرکت سهامی خاص چیست؟

اگر شما قصد ثبت شرکت دارید طبق باب سوم قانون تجارت با عنوان شرکت‌های تجاری، شرکت سهامی خاص به شرکتی گفته می‌شود که تمام سرمایه آن به هنگام تاسیس، منحصرا به وسیله موسسین آن تشکیل شده است.

قبل از اینکه در مورد ثبت شرکت سهامی خاص اطلاعاتی به دست آورید بهتر است در مورد شرکت سهامی خاص مطالبی در اختیارتان قرار دهیم. شرکت سهامی خاص یک شرکت است که در آن افراد با توجه به میزان سرمایه ای که دارند مسئولیت سرمایه خود را به عهده دارند. به همین دلیل به این شرکت ها شرکت های سهامی خاص می گویند.

در واقع بهتر است اشاره کنیم که در این شرکت ها افراد با توجه به میزان سهامی که دارند در مسئولیت های شرکت سهیم هستند. حداقل باید در این شرکت ها سه سهامدار در شرکت باشند و حداقل دو بازرس وجود داشته باشند. نکته قابل توجه در مورد این شرکت ها این است که قبل از نامگذاری شرکت باید اسم سهامی خاص قبل و بعد از اسم شرکت قرار داده شود.

در این شرکت ها حداقل سرمایه 1.000.000 ریال ( صد هزار تومان) است در نظر گرفته شده است که به سهم مساوی تقسیم می‌شود. در این زمینه باید به قوانین ثبت شرکت سهامی خاص توجه داشته باشید. ما در این مقاله اطلاعاتی در این زمینه به شما ارائه می دهیم.

نکاتی در مورد شرکت سهامی خاص

نکات سهامی خاص

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم در این شرکت ها باید حداقل سه عضو وجود داشته باشند و این شرکت‌ ها از جمله متداولترین شرکت‌ هایی هستند که در کشور ما ثبت می شوند. این شرکت‌ ها با شرکت‌ های سهامی عام متفاوت هستند. سهام شرکت های سهامی عام در بازار بورس قابل خرید و فروش است اما سهام شرکت های خصوصی یا سهام شرکت های خاص در فرابورس عرضه می شود یا توسط مردم معامله می شود.

این شرکت ها به تعداد سهام تعیین شده و مشخص تقسیم بندی می شوند و هر سهامدار با توجه به میزان سهام خود در شرکت مسئولیتی به عهده دارد. به عبارت دیگر سهامداران با توجه به میزان سهام خود به شرکت وابسته هستند. ثبت شرکت سهامی خاص دارای یکسری مزایا و معایب و مراحل می باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. همچنین نحوه ثبت شرکت سهامی خاص را برایتان شرح می دهیم.

اعتبار هیات مدیره شرکت سهامی خاص ۲ سال خورشیدی و بازرسین ۱ سال مالیاتی می باشد و پس از انقضاء باید تمدید و یا تعویض شوند.

در شرکت های سهامی خاص برای اخذ تسهیلات بانکی و وام میتوانند از حداقل 5 الی 10 برابر میزان سرمایه شرکت وام و یا تسهیلات مورد نظر شرکت را اخذ نمود .

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص می توان به آدرس و کد پستی منزل یا دفتر کار و کپی شناسنامه و کارت ملی، انتخاب نوع فعالیت و نام شرکت، تکمیل فرم اطلاعات مورد نیاز برای ثبت شرکت های سهامی خاص و…‌ اشاره کرد.

  • شناسنامه و کارت ملی کلیه افراد هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین و موسسین
  • آدرس و کد پستی شرکت
  • سرمایه و لیست اعضا و لیست سهامداران و سمت ها
  • و موضوع فعالیت شرکت نیاز می باشد.
  • به علاوه بازرسان نباید با مدیران شرکت رابطه ی فامیلی داشته باشند.

تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

تفاوت سهامی خاص

در این قسمت در مورد تفاوت شرکت مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص اطلاعاتی در اختیارتان قرار می دهیم. همانطور که اشاره شد شرکت های سهامی خاص باید حداقل سه عضو داشته باشند. تعداد عضو در شرکت های با مسئولیت محدود متفاوت است و تعداد عضو برای تاسیس شرکت فرق می کند.

دومین تفاوت در میزان سرمایه شرکت در هنگام تاسیس شرکت می باشد. میزان سرمایه ای که در حساب شرکت واریز می شود در این دو شرکت با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی شرکت ها با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. به همین دلیل به دو دسته شرکت های سهامی خاص و شرکت های با مسئولیت محدود تقسیم شده اند.

از جمله تفاوت های دیگر این شرکت ها می توان در داشتن سهام اشاره کرد. در ادامه این مقاله به مزایا و معایب آن می پردازیم.

استعلام آنلاین هزینه

مزایای شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص نسبت به شرکت‌ های سهامی عام یک سری مزایایی دارند. همچنین اعتبار این شرکت ها برای شرکت در مزایدات نسبت به شرکت های با مسئولیت محدود کمی بیشتر است. در شرکت های با مسئولیت محدود امکان انتخاب مدیران از خارج از کشور وجود دارد. همچنین باید اشاره کنیم که در شرکت های سهامی خاص این چنین نیست و انتخاب مدیران باید حتماً از بین سهامداران انجام گیرد.

از این رو سهامداران برای پیشرفت در رشد شرکت فعالیت های بیشتری انجام می دهند. از طرف دیگر باید اشاره کنیم که در شرکت های سهامی خاص هم باید به نام این شرکت ها در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود. شرکت های سهامی خاص که در کشور ما یعنی ایران ثبت می‌ شوند باید مطابق با قانون تجارت کشور ایران فعالیت کنند. همچنین سود خالص برای هیئت مدیره نیز در مقدار معینی تعیین می‌ شود.

آگهی دعوت سهامی خاص

آگهی دعوت سهامی خاص

تنظیم صورتجلسه نیاز به چاپ آگهی دعوت سهامی خاص در روزنامه رسمی دارد که این آگهی دعوت مجامع عمومی می بایستی دارای شرایط ذیل باشد:

الف – مشخصات کلی آگهی دعوت مجامع عمومی

  1. در آگهی دعوت مجامع عمومی نام کامل شرکت ذکر شده باشد .
  2. در آگهی دعوت سهامی خاص یا آگهی دعوت شرکت سهامی عام الزاما ذکر شده باشد . (رعایت تبصره ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
  3. در آگهی دعوت سهامی خاص مجامع عمومی شماره ثبت ذکر شود . ( رعایت ماده 220 قانون تجارت )
  4. در آگهی دعوت سهامی خاص دستور جلسه به صورت مصرح بیان شود .
  5. نوع مجمع عمومی در آگهی دعوت ذکر گردد .
  6. در آگهی دعوت سهامی خاص تاریخ و ساعت تشکیل جلسه ذکر شود .
  7. محل تشکیل جلسه مجمع می بایستی به صراحت در آگهی دعوت قید گردد .
  8. آگهی دعوت سهامی خاص می بایستی دارای مقام دعوت کننده باشد .
  9. آگهی دعوت سهامی خاص در روزنامه کثیر الانتشار شرکت چاپ و منشر شده باشد .

ب- موارد مربوط به تاریخ و مواعد آگهی دعوت

  1. زمان تشکیل جلسه مجمع عمومی با قید ساعت و تاریخ دقیق در متن آگهی دعوت جهت انطباق با صورتجلسه مربوطه اعلام گردد .
  2. چنانچه دو مجمع عمومی ( عادی و فوق العاده ) که دارای صلاحیت جداگانه و اختصاصی می باشند ، در یک روز تشکیل گردند می بایستی ساعت تشکیل مجزا و دستور جلسه مشخص ومصرح بیان شده باشد و صورتجلسات مجزا نیز به تبع آن تنظیم و ارائه گردد .
  3. فاصله بین زمان انتشار دعوت مجمع عمومی و تاریخ تشکیل آن حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز می باشد ( رعایت ماده 98 لایحه اصلاحی قانون تجارت )
  4. استناد به مقررات مواعد در قانون آیین دادرسی مدنی در مورد مهلت در ماده 98 قانون تجارت توجیه قانونی ندارد.
  5. اساسنامه شرکت نمی تواند حداقل مواعد مقرر در ماده 98 (از 10 روز کمتر) و حداکثر را (از 40 روز بیشتر )پیش بینی نماید . در صورت مغایرت مواعد مذکور مقررات قانون تجارت حاکم می باشد .
  6. ساعت و تاریخ تشکیل مجمع عمومی در آگهی دعوت نباید با ساعت و تاریخ تشکیل مجمع در صورتجلسه تنظیمی مغایر باشد .
  7. در مواقعی که کلیه صاحبان سهام در مجمع حاضر باشند نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست .
  8. هر گاه در مجامع عمومی تمام موضوعات مندرج در دستور مجمع مورد اخذ واقع نشود ، هیات رئیسه مجمع با تصویب مجمع عمومی می تواند اعلام تنفس نموده و تاریخ جلسه بعد را که نباید دیرتر از دو هفته باشد، تعیین نماید ، تمدید جلسه ( تنفس ) محتاج به آگهی دعوت مجدد نیست .

ج – موارد مربوط به محل تشکیل مجمع در آگهی دعوت

  1. محل تشکیل مجمع می بایستی با نشانی کامل در آگهی دعوت قید شود .
  2. چنانچه در متن آگهی دعوت سهامی خاص محل تشکیل اقامتگاه و یا مرکز اصلی شرکت ذکر شده باشد می بایستی با متن صورتجلسه مطابق باشد .
  3. تشکیل مجامع عمومی در محل شرکت ( اقامتگاه ) الزامی نیست .
  4. چنانچه در متن آگهی دعوت سهامی خاص نشانی کامل ذکر شده باشد بطوری که نام کامل ساختمان و یا کارخانه بصراحت بیان شده باشد و سهوا مغایرت در شماره پلاک در متن صورتجلسه بیان گردد ، با توجه به قرینه ای که وجود دارد ، اشتباه موثر تلقی نمی گردد و مانع ثبت صورتجلسات نمی گردد .
  5. چنانچه محل تشکیل جلسه مجمع عمومی ، دفتر شرکت و یا دفتر اصلی شرکت و یا سایر عناوین ذکر شده باشد با توجه به تصریح ماده 100 قانون مذکور نشانی کامل می بایستی صراحتا اعلام گردد.
  6. مغایرت و اشتباه در طبقات محل تشکیل جلسه در متن آگهی دعوت و صورتجلسه تنظیمی مرتبط ، چنانچه بدون قرینه باشد ، می تواند اشتباه موثر تلقی شود.

د – موارد مربوط به دستور جلسه در آگهی دعوت

دستور جلسه می بایستی بصورت مشخص و مصرح در آگهی دعوت بیان گردد.

سوالات متداول


اصولا برای چه نوع شرکتهایی شرکت سهامی خاص ثبت می کنند؟

ثبت شرکت عمرانی - شرکتهای نفتی - شرکتهای پتروشیمی - شرکتهای تولیدی - شرکتهای بورس - شرکتهای دولتی

آیا در شرکتهای سهامی خاص یک نفر می تواند 2 سمت داشته باشد؟

بله، به عنوان مثال یک فرد می تواند همزمان سمت های مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره را داشته باشد.

آیا در شرکتهای سهامی خاص میزان سهام ها با هم برابر هستند؟

بله، برای مثال : 1،000،000،000 ریال سرمایه منقسم به 100،000 سهم 10،000 ریالی

امتیاز ۵ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *