پرش به محتوا

ثبت شرکت بازرگانی

راهنمای مراحل و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت بازرگانی

ثبت شرکت بازرگانی

قبل ‌از هر چیز بهتر است بدانید که ثبت شرکت بازرگانی دارای مراحل گوناگونی است که در ادامه به بررسی تمامی مراحل آن می‌پردازیم. امروزه با توجه به رشد تجارت و صنعت، برخی از شرکت‌ها به صورت رسمی‌ و قانونی شروع به فعالیت خود می‌کنند. از سوی دیگر می‌توان گفت که شرکت‌های بازرگانی همان کسب‌ و کارهای بازرگانی و تجاری محسوب می‌شوند.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
7 الی 10 روز کاریمدارک شناسایی + ثبت نام در ثنااستعلام هزینه

ثبت شرکت بازرگانی

در واقع شرکت بازرگانی به شرکتی گفته می‌شود که در فعالیت‌های آن یعنی در بند ۲ اساسنامه، صادرات و واردات، خرید و فروش و تمامی فعالیت‌های بازرگانی داخلی و خارجی بیان‌‌ شده باشد. هر شخصی که می‌خواهد به ثبت شرکت بازرگانی اقدام کند باید به تمامی اصول و قوانین مربوط به ثبت شرکت بازرگانی با توجه به نوع کاری که در شرکت خود می‌خواهد انجام دهد و اهدافی که برای تأسیس آن در نظر دارد (کوتاه ‌مدت و بلند مدت) اشراف داشته باشد.

انتخاب این نوع شرکت‌ها به اهداف، نوع کار افراد، تعداد نفرات شرکت و نوع آینده‌نگری بستگی دارد. شرکت‌های دیگری همچون شرکت تعاونی، شرکت سهامی خاص، شرکت مختلط، شرکت سرمایه، سهامی عام، مؤسسات و شرکت تضامنی و… نیز وجود دارند. در مرحله اول ثبت شرکت نیازی به سند یا اجاره‌نامه یک مکان خاص نیست و در ابتدای ثبت شرکت می‌توان آدرس محل زندگی یکی از اعضا را به‌ عنوان آدرس شرکت در نظر گرفت.

اما این‌ موضوع تا قبل ‌از تشکیل پرونده دارایی امکان‌پذیر است و پس ‌از آن به سند یا اجاره نامه یک مکان مشخص به نام شرکت نیاز دارید. بنابراین بهتر است که از همان ابتدا آدرسی را که دارای سند یا اجاره‌نامه است به نام شرکت اعلام کنید. در این صورت امکان تغییر سند یا اجاره‌نامه به نام شرکت وجود داشته و پس ‌از ثبت و تشکیل پرونده نیز با مشکل مواجه نشده و در مرحله تشکیل پرونده دارایی مجبور به پرداخت هزینه اضافی، تغییر آدرس و صرف زمان نخواهید شد.

شرکت بازرگانی چیست؟

ثبت شرکت بازرگانی چیست

همان ‌طور که می‌دانید از گذشته تا به امروز داد و ستد دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شده است که تاسیس شرکت بازرگانی یکی از این تغییرات می‌باشد. سرمایه گذاری در زمینه امور مربوط به داد و ستد و بازرگانی به ‌عنوان یکی از موضوعات جذاب و پرطرفدار در حوزه ثبت شرکت بازرگانی و سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

امروزه نیز با توجه به متنوع شدن نیازهای جامعه، روزانه بر اهمیت آن افزوده می‌شود. تمامی فعالیت‌های بازرگانی توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بازرگانی انجام شده و مهم‌ترین امور بازرگانی می‌تواند شامل صادرات و واردات کالاهای مجاز بازرگانی و خرید و فروش باشد.

نمونه فعالیت‌های شرکت بازرگانی شامل مواردی همچون خرید، فروش، توزیع، صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی مانند کالاهای الکترونیکی، الکتریکی، تأسیسات گرمایشی و سرمایشی، محصولات آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی و پتروشیمی، لوازم خودرویی و همچنین عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از تمامی مؤسسات و بانک‌های مالی و اعتباری داخلی و خارجی، گشایش اعتبارات و ال‌سی و… می‌باشد.

در نهایت شرکت‌های بازرگانی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در قسمت خرید و فروش کالا و خدمات، جهت بدست آوردن سود و درآمد به فعالیت می‌پردازند.

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

مراحل ثبت شرکت بازرگانی

مراحل ثبت شرکت بازرگانی از تهیه مدارک گرفته تا اقدام برای تاسیس شرکت عبارت از:

  • انتخاب نام شرکت بازرگانی
  • مشخص کردن تمامی اعضا و شرکای شرکت
  • مشخص نمودن میزان سهم هر کدام از اعضای شرکت بازرگانی
  • تهیه تصاویر از مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت برای ثبت در سامانه
  • تعیین حق امضاء شرکت توسط یکی از افراد (چه کسی قرارداد و چک و… را امضاء کند.)
  • دریافت آگهی تاسیس و ثبت آن در روزنامه رسمی
  • ثبت شرکت در سامانه با موضوع فعالیت بازرگانی
  • اقدام جهت دریافت کارت بازرگانی
  • اقدام جهت گرفتن کد اقتصادی

نام یک شرکت تجاری باید به صورتی باشد که عامل مشخص‌ کننده آن شرکت محسوب شود. توجه کنید که انتخاب این نام باید حتی‌المقدور با فعالیت‌های شرکت بازرگانی دارای هماهنگی باشد. این امر می‌تواند در شناساندن و بهبود کسب‌ و کار شرکت بسیار کمک‌ کننده باشد. سعی کنید چند مورد از قوانین انتخاب نام در ثبت شرکت بازرگانی را به خوبی رعایت کنید.

  • توجه کنید که این نام لاتین نبوده و حتما ریشه فارسی داشته باشد.
  • نام شرکت باید دارای معنا و مفهوم باشد.
  • این نام دارای سابقه ثبت نباشد.
  • همچنین با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.

در نهایت نکته‌ی قابل ‌توجهی که وجود دارد این است که؛ برخی کلمات می‌توانند بیانگر موضوع فعالیت باشند و آن‌ها شامل کلمات بازرگانی، خدماتی، صنعتی، تجاری، توسعه، مهندسی، ساختمانی، حقوقی و… هستند.

شرایط ثبت شرکت بازرگانی

شرایط ثبت شرکت بازرگانی

شرایط ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص

تأسیس و راه‌اندازی ثبت شرکت بازرگانی برای ۲ نوع شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص دارای شرایط متفاوتی می‌باشد. به طور کلی ثبت شرکت بازرگانی در قالب سهامی خاص، مناسب افرادی است که در آینده ممکن است متقاضی اخذ وام بوده و یا قصد شرکت در مناقصات را دارند و فعالیت آن‌ها در سیکل بزرگ می‌باشد. شرایط ثبت شرکت سهامی خاص شامل موارد زیر می‌باشد.

  • کمترین میزان سرمایه‌ای که هنگام ثبت شرکت بازرگانی سهامی خاص باید داشته باشید، حداقل ۱۰۰ هزار تومان است و در ابتدای تاسیس، ۳۵ درصد از این سرمایه باید به حساب شرکتی که در شرف تاسیس می‌باشد واریز شده و رسید آن نیز در سایت اداره ثبت قرار گیرد.
  • تعداد افرادی که برای تشکیل یک شرکت بازرگانی سهامی خاص مورد نیاز است حداقل ۳ نفر بوده و ۲ نفر از این افراد باید به ‌عنوان بازرسین در شرکت فعالیت کنند. نکته‌ای که در این‌ مورد وجود دارد این است که؛ افراد بازرسان نباید با یکدیگر نسبت فامیلی داشته و یا از اعضای اصلی شرکت باشند.

شرایط ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود

جهت ثبت شرکت بازرگانی در سیکل کوچک‌تر، از ثبت شرکت با مسئولیت محدود استفاده می‌گردد. شرایط موجود در ثبت شرکت بازرگانی در قالب مسئولیت محدود بسیار ساده‌تر از شرکت سهامی خاص می‌باشد که این شرایط شامل موارد زیر هستند.

  • برای ثبت این نوع شرکت‌ها کمترین سرمایه اولیه مورد نیاز، حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌باشد.
  • یکی از ملزومات ثبت این شرکت‌ها، تعهد پرداخت برای کل سرمایه (به مدیر عامل) می‌باشد. یک نکته مهم در ثبت این شرکت‌ها این است که نیاز به واریز ۳۵ درصد از کل سرمایه اولیه، به حساب یکی از بانک‌های شرکت نمی‌باشد.
  • تعداد افراد تشکیل‌دهنده هنگام ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود، باید حداقل ۲ نفر باشند.

مزایای شرکت بازرگانی

مزایای ثبت شرکت بازرگانی

همان ‌طور که می‌دانید تجارت بین‌الملل دارای ریسک خطرناکی می‌باشد. از همین ‌رو این تجارت علاوه ‌بر داشتن سود کلان، در صورت عدم اطلاعات کافی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای یک تاجر داشته باشد. بنابراین یکی از مزایای استفاده از خدمات شرکت‌های بازرگانی، آگاهی بیشتر و محدود کردن مسئولیت شخصی شما در این زمینه می‌باشد.

از دیگر مزایای آن می‌توان به کاهش صرف هزینه‌های بیشتر و کاغذبازی‌های اضافه اشاره کرد. شرکت‌های بازرگانی می‌توانند مزایای مالیاتی و قانونی مهمی را به افراد ارائه دهند. ثبت شرکت بازرگانی می‌تواند به ترخیص سریع و به ‌موقع کالاها، تنظیم و تکمیل اظهارنامه گمرکی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی مربوط به گمرک به شما کمک بسزایی کند.

زمانی‌که توسط یک شرکت بازرگانی اقدام به صادرات و واردات می‌کنید، در واقع اعتماد بازرگانان را جلب کرده و آن‌ها بدون ریسک و با خیال راحت به صادرات و واردات می‌پردازند. همه کشورهای فعال در عرصه تجارت بین‌الملل یک شبکه بین‌المللی از نمایندگی‌های بازرگانی دارند که خدمات کارگزاری صادرات و واردات و دیگر خدمات حمل ‌و نقل را به مردم ارائه می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید بر روی این شرکت‌ها به‌ صورت مبتکرانه جهت رسیدن محصولات و کالاهای خود به مبدأ و یا خروج آن‌ها به هر مقصد در سراسر دنیا به ‌راحتی حساب کنید.

متخصصانی که در این شرکت‌ها به ‌صورت آموزش‌دیده فعالیت می‌کنند، می‌توانند تمامی نیازهای حمل ‌و نقل باری شما را پشتیبانی کنند. این افراد به تمامی مقررات حمل ‌و نقل و تشریفات اداری و الزامات آن کاملاً مسلط می‌باشند. با استفاده از ثبت شرکت بازرگانی می‌توان مسئولیت تجارت را به‌ عنوان یک نهاد قانونی جداگانه به ‌عهده گرفت.

استعلام آنلاین هزینه

مدارک شرکت بازرگانی

مدارک ثبت شرکت بازرگانی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت بازرگانی عبارت‌اند از:

  • اصل گواهینامه عدم سوء پیشینه
  • کپی مدارک شناسایی از جمله کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اخذ مجوز در صورت مجوزی بودن فعالیت شرکت
  • امضای اقرارنامه

سپس می‌توانید برای شرکت‌هایی با مسئولیت محدود نسبت ‌به تهیه شرکت‌نامه، اساسنامه، اظهارنامه شرکت و صورت‌جلسات مجمع عمومی شرکت اقدام کنید. در نتیجه می‌توانید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها وارد شده و تمامی مراحل ثبت شرکت بازرگانی را مرحله به مرحله طی کنید. سپس تمامی مدارک فوق را در سامانه اداره ثبت بارگذاری کنید.

با مراجعه به بخش پذیرش تاسیس شرکت در سامانه، می‌توانید اطلاعات متقاضی، نوع شخصیت حقوقی و دیگر اطلاعات خواسته‌ شده در سامانه را همچون سِمت افراد و سرمایه شرکت وارد کرده و به ثبت برسانید.

پس ‌از آن باید به انتخاب نام شرکت اقدام کنید. در مطالب فوق، قوانینی که در انتخاب نام شرکت باید رعایت کنید را به طور کامل برای شما شرح دادیم. پس‌از ثبت شرکت بازرگانی خود، باید به اخذ کارت بازرگانی اقدام کنید. بهتر است بدانید که کارت بازرگانی به ۲ صورت حقیقی و حقوقی قابل اخذ می‌باشد. شرایط اخذ کارت بازرگانی نیز شامل موارد زیر است.

  • دارای برگ پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • داشتن حداقل ۲۱ سال سن
  • نداشتن محکومیت کیفری
  • داشتن یک حساب جاری در یکی از بانک‌های داخلی
  • عدم اشتغال تمام‌ وقت و عدم استخدام در سازمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و قوای سه‌گانه
  • عدم ورشکستگی به تقلب و تقصیر
  • دارای ۳ سال سابقه فعالیت تولیدی یا تجاری
  • دارای اظهارنامه ثبتی و دفاتر قانونی
  • دارای محل کسب متناسب با رشته فعالیت شرکت همچون استیجاری یا ملکی
  • دارای مجوز تولید از یکی از وزارتخانه‌های تولیدی

شرکت‌های بازرگانی تهران

شرکت‌های بازرگانی تهران طبق میزان مسئولیت شرکا به ۴ گروه مختلف تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های شخصی: در ثبت شرکت بازرگانی شخصی، مسئولیت شرکا همچون شرکت‌های نسبی و تضامنی نامحدود بوده و تعهدات مالی شرکت طبق تمامی دارایی شرکاء می‌باشد.

  • شرکت سرمایه‌ای
    : در این نوع شرکت‌ها نیز مسئولیت شرکا همچون شرکت‌های مسئولیت محدود و سهامی خاص ‌و عام به میزان سرمایه آن‌ها بستگی دارد.

  • شرکت‌های کمیتی
    : این شرکت‌ها نیز دارای اهدافی همچون تولید، مصرف، اعتبار و وام روستایی و درنهایت رفاه تمامی اعضا می‌باشد. تعداد شرکا در این شرکت‌ها زیاد بوده و دارای هیچ مسئولیتی نیستند.

  • شرکت‌های مختلط
    : در این شرکت بازرگانی مسئولیت برخی از شرکا به سرمایه آن‌ها محدود بوده و مسئولیت برخی دیگر نیز نامحدود می‌باشد. این امر در شرکت‌های مختلط سهامی و غیر سهامی نیز صدق می‌کند. به شرکا دسته‌ اول، شرکای عادی و به شرکای دسته دوم نیز شرکای ضامن گفته می‌شود.

سازمان توسعه تجارت

سازمان توسعه تجارت ایران

به سازمانی که به‌ صورت فعال به‌ دنبال دستیابی به سهم بیشتر بازار هدف و توسعه و تقویت تجارت خارجی به ‌صورت اثربخش و یکپارچه باشد، سازمان توسعه تجارت ایران می‌گویند. این سازمان سعی می‌کند با سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت عالیه، برنامه‌ریزی، برای مدیریت کلان صادرات و همچنین تقویت زیربناها و ظرفیت‌های لازم جهت توسعه و تسهیل تجارت خارجی کشور، بستر مناسبی فراهم کند. سازمان توسعه تجارت با به ‌کارگیری دانش و فناوری جدید و همراه داشتن منابع انسانی کارآمد دارای اهدافی همچون تبلیغ، بازاریابی و گسترش بازارهای جهانی کالا و همچنین خدمات صادراتی کشور می‌باشد.

حذف تشریفات زائد تجاری، اطلاع‌رسانی تجاری و انجام اقدامات لازم، ارائه تسهیلات و کمک جهت توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها، تنظیم قوانین و مقررات جهت فعالیت‌های تجاری، فراهم کردن موجبات توسعه بنگاه‌های تجاری و افزایش توانمندی آن‌ها برای توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین بهبود تراز بازرگانی از دیگر اهداف این سازمان است.

ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود

خصوصیات ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود به ‌صورت زیر می‌باشد.

  1. این نوع شرکت‌ها معمولاً با ۲ یا چند نفر (حداقل دو نفر) ایجاد می‌شوند. شرکای آن‌ها نیز می‌توانند از اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.
  2. تشکیل و ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود، مانند شرکت سهامی عام و خاص دارای تشریفات پیچیده‌ای نیست. در ماده ۹۶ قانون تجارت هنگام تشکیل این نوع شرکت‌ها باید تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم‌الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم ‌شده باشد. هنگام تشکیل شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود، تعهد سرمایه امکان‌پذیر نبوده و تمامی آن باید در لحظه تشکیل شرکت پرداخت شود.
  3. طبق ماده ۹۵ قانون تجارت، شرکت‌های با مسئولیت محدود جهت امور تجاری ایجاد می‌شوند ولی طبق ماده ۲ لایحه، یک شرکت سهامی می‌تواند جهت انجام امور تجاری و یا حتی غیرتجاری تشکیل شود.
  4. تعداد مدیران ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود حداقل باید ۱ نفر باشد.
  5. هیچ مبلغ مشخصی برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود در قانون تجارت، در نظر گرفته نشده ‌است. با توجه به این ‌موضوع حداقل سرمایه اسمی به ‌صورت عرفی مبلغ ۱ میلیون ریال می‌باشد.
  6. از آن ‌رو که شرکت‌های با مسئولیت محدود از شرکت‌های سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، مسئولیت شرکای آن‌ها نیز تنها تا میزان سرمایه خود در برابر تعهدات و قروض شرکت می‌باشد.

جهت ثبت شرکت بازرگانی با مسئولیت محدود باید مدارکی همچون مدارک زیر از طرف متقاضی تهیه شود.

  1. 2 برگ از شرکت‌نامه شرکت با مسئولیت محدود تهیه کرده و توسط کلیه سهام‌داران شرکت تکمیل و امضا گردد.
  2. ۲ برگ تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود تهیه کرده و توسط تمامی سهام‌داران شرکت تکمیل و امضا شود.
  3. باید اوراق تقاضانامه و شرکتنامه را به دلیل بهادار بودن از اداره ثبت شرکت‌ها دریافت کنید.
  4. به ‌همراه داشتن ۲ نسخه از صورت ‌جلسه مجمع عمومی هیئت ‌مدیره و مؤسسین که توسط بازرسین و سهام‌داران امضا شده باشد.
  5. نیاز به ۲ جلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود توسط امضاء سهام‌داران می‌باشد.
  6. به فتوکپی شناسنامه و صورت‌جلسه‌ هیئت‌ مدیره نیاز است.
  7. همچنین به فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین و همچنین تأییدیه هیئت‌ مدیره اشخاص حقوقی سهام‌دار مبنی بر غیردولتی بودن آن نیاز است.

سخن آخر

به‌ طور کلی شرکت‌های بازرگانی بر اساس نوع فعالیت خود به ۲ صورت خدماتی و تجاری تقسیم می‌شوند. فعالیت‌های شرکت‌های تجاری در خرید و فروش کالا می‌باشد، اما شرکت‌های خدماتی برخلاف شرکت‌های تجاری کالایی برای خرید و فروش نداشته و کسب درآمد آن‌ها به وسیله ابزارها، پشتیبانی مراجعین و منابع می‌باشد.

پس ‌از ثبت تمامی اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات واردشده می‌پردازد. در صورتی‌ که اطلاعات شما دارای نقص باشد، این کارشناسان در سامانه یک ابلاغ رفع نقص برای شما می‌فرستند و شما باید نقص موجود در مدارک را رفع کرده و مجدد برای ثبت شرکت بازرگانی به تکمیل اطلاعات اقدام کنید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

1 دیدگاه دربارهٔ «ثبت شرکت بازرگانی»

  1. قدرت اله صادقی

    باسلام وعرض ادب از اطلاعات خوبی که در زمینه ثبت شرکت دراختیار بنده گداشتید سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *