پرش به محتوا

ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان

در صورتی که شما در راستای علم و دانش خود ، چه در زمینه های ثبت اختراع و نوآوری و چه در حوزه های علمی و پژوهشی گامی در مسیر اقتصاد و تجاری سازی بردارید نیاز به یک شرکت دانش بنیان خواهید داشت. شما در این مقاله با تمامی شرایط و مراحل ثبت شرکت دانش بنیان آشنا خواهید شد.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
35 روز کاریمدارک شناسایی + اختراع ثبت شدهاستعلام هزینه

شرکت دانش بنیان چیست

برای ثبت شرکت دانش بنیان در حقیقت در وهله اول یک شرکت عادی تجاری ثبت می شود که با اخذ مجوز به یک شرکت دانش بنیان تبدیل می شود. طبق قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان این نوع شرکت ها در حوزه فناوری برتر جهت گسترش تحقیق و توسعه در زمینه اختراعات و نوآوری ها تشکیل می شوند.

تعریف شرکت دانش ‌بنیان به زبان ساده

به زبان ساده یک شرکت دانش بنیان در راستای تجاری سازی ایده ها و اختراعات نخبگان علمی و پژوهشگران از جمله اعضای هیئت علمی دانشگاه ایجاد می شود.

در واقع آن چه در یک شرکت دانش بنیان رخ می دهد کار آفرینی بر پایه علم و دانش است که منجر به ارزش افزوده ی بالایی می شود. که علاوه بر تولید دانش و ارتقای علمی توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.

در این نوع از شرکت ها با جذب متخصصان رشته های دانشگاهی تحقیق و پژوهش را در راستای تجاری سازی دانش گسترش می دهند. تا با پیشرفت اقتصادی بر پایه علم، ایجاد شغل و تولید ثروت کنند.

شرکت های دانش بنیان ترکیبی از توسعه ی علم و اقتصاد هستند که شرایط تولید محصول یا خدمات را در بهترین نقطه ی بهینه خود ارائه دهند.

انواع شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان به دو نوع دولتی و تجاری دسته بندی می شوند. در صورتی که دانشگاه مالک شرکت باشد و سهم آن بیش از 50% باشد به این نوع از شرکت های دانش بنیان دولتی گفته می شود.

اما اگر فقط اعضای هیئت علمی دانشگاه در شرکت عضو باشند و سهام آن ها کمتر از 50% باشد این نوع را شرکت دانش بنیان تجاری می نامند.

همچنین شرکت های دانش بنیان در یک دسته بندی دیگری نیز قرار می گیرند که به شرح زیر می باشد.

  1. شرکت های نوپا
  2. شرکت های تولید کننده
  3. شرکت های صنعتی

در صورتی که از زمان تاسیس شرکت کمتر از 3 سال گذشته باشد شرکت های دانش بنیان در دسته ی نوپا قرار می گیرند.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

مرحله اول – ثبت شرکت

در اولین گام از ثبت شرکت دانش بنیان شما بایستی در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری یک شرکت یا موسسه را به ثبت برسانید.

پس از ثبت شرکت شما می توانید آن را به شرکت دانش بنیان تبدیل کنید. از جمله شرکت هایی که می توان برای این کار انتخاب کرد شرکت با مسئولیت محدود می باشد.

اما محدودیتی در این انتخاب ندارید و می توانید بسته به نیاز خود شرکت سهامی خاص و یا موسسه غیر تجاری را انتخاب کنید.

البته ناگفته نماند که در موضوع فعالیت شرکتی که ثبت می نمایید تولید و مهندسی باید قید شود.

مرحله دوم – ایده پردازی و نوآوری

در گام بعدی ثبت شرکت دانش بنیان نیاز به ایده و نوآوری با ارزش افزوده بالاست. در واقع اساس و پایه یک شرکت دانش بنیان تلفیق علم و دانش با اقتصاد است.

از این رو در گام اول بحث شکل گیری یک شخصیت تجاری رخ داده است. در قدم بعدی پردازش به ایده و ابداعاتی است که بتواند شاخص های کار گروه ارزیابی دانش بنیان را کسب کند.

قانون حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی ابداعات و اختراعات صرفا محصولات و خدماتی را تحت پوشش خود قرار می دهد که با ارزش افزوده بالا باشد.

مرحله سوم – تجاری سازی ایده و اختراع

یکی از مهمترین اقدامات در راستای دانش بنیان شدن شرکت، مبحث تجاری سازی است. در واقع گام اصلی یک شرکت دانش بنیان هم افزایی علم و ثروت است.

برای بیان ساده این موضوع بهتر است به این نکته اشاره کنیم که یک ایده ی عالی در صورت عدم بازاریابی درست و موفق محکوم به شکست خواهد بود.

  • در این مرحله از ثبت شرکت دانش بنیان نیاز به تهیه طرح امکان سنجی تبدیل ایده و اختراع به یک محصول تجاری را داریم.
  • همچنین در این راستا بایستی مجوزهای لازم را از دستگاه ها و سازمان های ذیربط دریافت کنیم.
  • یک مکان نیز برای تجاری سازی ابداع و اختراع خود نیاز خواهیم داشت که در این مورد از تسهیلات و امکانات دولتی نیز استفاده کنیم.
  • و در نهایت تهیه یک طرح جامع جهت بازاریابی و فروش محصول تجاری سازی شده از اقدامات این مرحله می باشد.

با ثبت شرکت دانش بنیان می توانید از مزایای بسیاری مانند معافیت های مالیاتی و… استفاده نمایید.

شما می توانید با مراجعه به وب سایت https://daneshbonyan.isti.ir جهت ثبت شرکت دانش بنیان خود اقدام کنید. همچنین اگر سوالی داشتید می توانید با کارشناسان ما مشورت کنید.

استعلام آنلاین هزینه

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
در حال ثبت رای

1 دیدگاه دربارهٔ «ثبت شرکت دانش بنیان»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *