پرش به محتوا

مالیات بر ارزش افزوده

مراحل و شرایط دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

بر طبق ماده سوم قانون مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت کلی ما بین ارزش کالا یا خدمت وجود دارد. ارزش افزوده در واقع مالیات بر مصرف می باشد که هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور جهان انجام می شود. در این مقاله به تمامی نکات در خصوص ارزش افزوده می پردازیم.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
10 روز کاریمدارک حقیقی و یا حقوقیاستعلام هزینه

ارزش افزوده در قانون تجارت ایران تعریف شده است. مالیاتی است که غیر از تولید کننده اصلی هر واسطه ای موظف است یک بار آن را پرداخت و در مرحله بعد آن را از مشتری اش دریافت و به حساب دولت واریز نماید. در واقع مالیاتی است که خریدار (مصرف کننده) در زمان استفاده از خدمات یا همراه با خرید کالا در طول فرآیند تولید و خدمات می پردازد و دریافت کننده مبلغ بایستی مالیات دریافتی را به دولت پرداخت نماید. این مالیات برای تمامی کالاها و خدماتی که در برابر پول انجام میشود تعلق می گیرد.

مالیات بر مصرف را باید تمام واسطه ها در کسب و کار ها و انواع مختلف کالا ها و خدمات از مصرف کننده ها و متقاضی ها کسب و دریافت کنند و در آخر به حساب سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان شخص نماینده واریز کنند. در یک تعریف ساده و روان می توان گفت که ارزش افزوده یک مالیاتی می باشد که مشتری یا شخص خریدار آن خدمات یا کالا ها باید پرداخت کنند. ما در ادامه، توضیحات کلی مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت ارزش افزوده و سایر موارد را ارائه می دهیم.

ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده دارای نام دیگری می باشد که معمولا به نام VAT معروف می باشد.

این مالیات ارزش افزوده و گواهی ارزش افزوده در واقع در چندین سال اخیر توسط دولت ها تصویب شده است. مالیات بر ارزش افزوده در واقع از اشخاص حقیقی و حقوقی و اشخاصی که دارای کسب و کار ها می باشد در طی فرآیند تولید تا زمان توزیع گرفته می شود.

برای مثالی در زمانی که یک مانتو یا یک لباس تولید می شود تا زمانی که به دست مشتری برسد چندین نوع خدمت بر روی آن لباس یا مانتو صورت می گیرد که مالیات آن ها باید به صورت مخصوص و جداگانه در نظر گرفته شود.

مالیات بر ارزش افزوده در واقع به چندین دسته کلی تقسیم بندی می شود شامل: دسته مصرفی، دسته درآمدی و دسته تولیدی. مشمولان باید مالیات بر ارزش افزوده را تا زمان تعیین شده پرداخت کنند تا این افراد مشمول جرائم نشوند.

سامانه مالیات بر ارزش افزوده

سامانه مالیات بر ارزش افزوده

در زمان های قدیم افراد برای بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده و یا اعطای اظهار نامه های مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور به صورت حضوری مراجعه می کنند. امروزه برای راحتی کلیه مودیان مالیاتی و آسان شدن عملیات ثبت ارزش افزوده از بستر اینترنت استفاده می شود. تردد مراجعه کنندگان به این سازمان برای انجام امور مالیاتی به حداقل ترین حالت ممکن رسیده است.

امروزه سامانه الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir یک سامانه ای پر بازدید می باشد که هدف کلی این سامانه ارائه خدمات به تمام مودیان مالیاتی بر ارزش افزوده می باشد. این سامانه خدمات را به صورت غیر حضوری انجام می دهد و در تسریع انجام این عملیات بسیار اثر گذار می باشد.

مراحل اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده

گواهی مالیات بر ارزش افزوده به بصورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر می شود (بنا بر تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده) که پس از پایان اعتبار آن، بایستی نسبت به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی اقدام شود.

خریداران موظفند هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست کرده و پس از رویت آن ، و اعتبار تاریخ ، نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

گواهی ارزش افزوده گواهی ای است، که مؤدیان پس از ثبت شرکت و اخذ کد اقتصادی میبایست حتما برای اخذ آن اقدام نمایند.

مراحل دریافت ارزش افزوده

  • ثبت نام اولیه ارزش افزوده شرکت
  • دادن برگ ثبت نام اولیه همراه با مدارک فوق الاشاره (مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده)
  • ثبت نام مرحله دوم پس از آمدن رمز عبور
  • دادن کلیه مدارک فوق برای اداره دارایی (اظهار نامه برای سه ماهه های سالهای قبل از تاسیس تا سالی که قرار است ارزش افزوده ثبت نام و گواهی صادر شود – برگ اولیه و مرحله دوم ثبت نام و شناسه کاربری و رمز عبور- نامه (به شرح زیر) – کپی کلیه قرار دادها برای ثبت نام مرحله آخر و صدور گواهی ارزش افزوده

مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده

مدارک ارزش افزوده
  1. کد اقتصادی
  2. کپی مدارک اعضای شرکت اعم از شناسنامه و کارت ملی ( براساس آخرین تغییرات)
  3. آگهی تاسیس شرکت
  4. اخرین تغییرات شرکت
  5. وکالتنامه
  6. آدرس کامل سکونت پیمانکار
  7. تلفن ثابت و همراه پیمانکار و در صورت امکان مدیر عامل
  8. کد پستی پیمانکار
  9. مجوز فعاليت (گواحي صلاحيت يا نام شركت در سايت رتبه بندي)
  10. كد پستي دفتر و يا در صورت نبود كد پستي محل فعاليت يا منزل

مدارک لازم برای مرحله آخر ارزش افزوده

  1. نام بانک شرکت
  2. نام شعبه بانک
  3. کد شعبه
  4. شماره حساب
  5. تلفن ریس هیات مدیره
  6. کد پستی و آدر رئیس هیات مدیره
  7. کد اقتصادی
  8. آخرین تغییرات
  9. مدارک آخرین اعضا

بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، این گواهینامه برای مدت ۶ ماه یا یک سال صادر می‎گردد که پس از اتمام تاریخ اعتبار، اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی خواهند بود. تمامی خریداران نیز می‎توانند تا در هنگام پرداخت، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست نمایند و پس از رویت و تاریخ اعتبار آن، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

۶ نکته در خصوص مالیات بر ارزش افزوده

  1. کلیه مشمولین مالیات بر ارزش افزوده؛ موظف هستند در پایان هر فصل (هر سه ماه یکبار) ” با فرجه ۱۵ روزه” اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را ارایه داده و پرداخت نمایند؛ در غیر اینصورت با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
  2. گردشگران که در کشوری در سفر هستند و اقامت دایم ندارند؛ میتوانند «برگه تفکیک بهای خرید و مالیات بر ارزش افزوده» (Export document) را در حین خرید از فروشنده دریافت نمایند؛ این برگه ها بایستی توسط اداره گمرک مرکزی بررسی شده و تایید شود.
  3. این برگه ها بایستی حداکثر تا سه ماه پس از خرید به اداره گمرک مرکزی؛ تحویل داده شود. مسافر می تواند طی سفر بعدی از همان فروشنده یا شرکت‌های ویژه مستقر در بخش ترانزیت فرودگاه یا در کشور مقصد، مالیات پرداختی را دریافت نماید.
  4. افراد ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا، در این اتحادیه؛ امکان دریافت مبلغ را ندارند.
  5. فروشگاه های مستقر در سفارت خانه ها؛ یونسکو؛ فایو ؛ سالن ترانزیت فرودگاه ها و سایر مکان های مشابه به این مکان ها که خرید به صورت ویژه ای انجام میشود و” Duty-free shop خرید بدون مالیات” می باشد که مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت نمی کنند.
  6. کالاهای وارداتی پس از کسر مبلغی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده؛ به کشور وارد می شوند و کالاهای صادراتی از این مالیات معاف هستند.

نحوه محاسبه ماليات بر ارزش افزوده

سطوح محاسبه ارزش افزوده

ارزش افزوده در هر یک از سطوح واحد اقتصادی قابل محاسبه است، سطوح شامل: طبقه (متشکل از چند واحد اقتصادی دارای فعالیت مشابه)، گروه (متشکل از چند طبقه) ، بخش (متشکل از چندگروه) ، قسمت (متشکل از چند بخش) و بالاخره کل اقتصاد (شامل کلیه قسمت های اقتصادی)

جهت ثبت موارد مربوط به محاسبات مالیات و عوارض ارزش افزوده باید ۴ سرفصل مجزاء تعریف شود:

  1. حساب مالیات بر ارزش افزوده خرید
  2. حساب مالیات بر ارزش افزوده فروش
  3. حساب عوارض خرید
  4. حساب عوارض فروش

ماده ۱۴ – میزان مالیات، با توجه به ارزش کالا که در صورتحساب موجود می باشد محاسبه می شود. چنانچه برای کالا؛ صورت حسابی وجود نداشته باشد، اسناد و مدارک بیانگر این مطلب باشد که ارزش کالا به صورت واقعی اعلام نشده، مالیات آن کالا با توجه به بهای روز آن کالا یا خدمات محاسبه می شود.

تبصره ـ موارد زیر از منابع محاسبه مالیات نمی باشد:

  • الف ـ تخفيفات اعطائي؛
  • ب ـ ماليات موضوع اين قانون كه قبلاً توسط عرضه كننده كالا يا خدمت پرداخت شده است؛
  • ج ـ ساير مالياتهاي غير مستقيم و عوارضي كه هنگام عرضه كالا يا خدمت به آن تعلق گرفته است.

ماده ۱۵ ـ ماليات واردات كالا، از ارزش گمركي كالا (قيمت خريد، هزينه حمل و نقل و حق بيمه) به علاوه حقوق ورودي (حقوق گمركي و سود بازرگاني) درج شده در اوراق گمركي محاسبه می شود.

ماده ۱۶ ـ نرخ ماليات بر ارزش افزوده، يك و نيم درصد مي باشد.

تبصره ـ نرخ ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي خاص به شرح زير تعيين مي گردد:

  1. انواع سيگار و محصولات دخاني، دوازده درصد (۱۲%)
  2. انواع بنزين و سوخت هواپيما، بيست درصد (۲۰%)

ماده ۱۷) تبصره ۱ ـ در صورتي كه مؤديان مالیات پرداخت شده توسط مودیان بیشتر از مبلغ اصلی در هر دوره باشـند، مبلغ اضافه پرداختی جهت ماليات های دوره بعد محاسبه خواهـد شـد و در صـورت تقاضـاي مؤديان، مبلغ اضافه ماليات پرداخت شده استرداد خواهد شد.

تبصره ۲ ـ در صورتي كه موضوع فعالیت مؤديان جز موارد معاف از ماليات باشد و يا مشمول ماليات نباشند، ماليات هاي پرداخت شده بابت این موارد دریافت نمی شود.

تبصره ۳ ـ در صورتي كه فعالیت مورد نظر، معاف از ماليـات باشد، تنها مالیات فعالیت هایی که مشمول ماليات هستند، منظور خواهد شد.

تبصره ۷ ـ ماليات هايي كه زمان خريد كالاها و خدمات، توسط شهرداري ها و دهياري ها پرداخت مي گردد، طبق مقررات اين قانون، قابل تهاتر و يا استرداد خواهد بود.

معافیت های مالیات بر ارزش افزوده

معافیت های مالیات بر ارزش افزوده

موارد معافیت از ارزش افزوده ها:

طبق ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ موارد معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شرح ذیل می باشد:

  1. برنج ، سویا ، نان ،شکر ، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی ، پنیر ،حبوبات، شیر ، قند ، روغن نباتی و گوشت
  2. اموال غیر منقول
  3. فرش دستباف
  4. رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاهها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد.
  5. صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات بانکی و اعتباری بانکها ، صندوق تعاون و موسسات و تعاونی های اعتباری
  6. محصولات کشاورزی فرآوری نشده
  7. خوراک دام وطیور
  8. دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل و نوغان
  9. موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید هیأت وزیران و حوزه های گیرنده هدایا ، کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها
  10. انواع کود ، سم ، بذر ، نهال
  11. خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی
  12. کتاب ، مطبوعات ، دفاتر تحریر وانواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات
  13. خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم
  14. خدمات درمانی ( انسانی ، حیوانی ، گیاهی )، خدمات توانبخشی و حمایتی، انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی
  15. امور اقتصادی و دارایی ، درمان وآموزش پزشکی ، انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فن آوری ، بهداشت ، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران میرسد
  16. کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور میشود مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود .
  17. اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی ) و امنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیات وزیران قابل اجراء خواهد بود.

طبق ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور از طریق مرزهای رسمی کشور، مشمول مالیات این قانون نمی باشد و چنانچه مالیاتی در این باره پرداخت شود، با ارایه برگه خروجی صادره توسط گمرک ( در مورد کالا ) و اسناد و مدارک ، میتوان مبلغ را باز پس گرفت.

تبصره – چنانچه مسافران کشورهای خارجی بابت خرید کالاها، مالیاتی پرداخت نمایند، تا دو ماه پس از تاریخ خرید آن ها، پس از ارایه اسناد و مدارک قابل دریافت خواهد بود.

استعلام آنلاین هزینه

موارد تخلف در قوانین مالیات بر ارزش افزوده و جرایم آن

موارد تخلف از قوانین ماليات بر ارزش افزوده، مطابق ماده (۲۲) و (۲۳) شامل موارد ذیل می باشد:

  1. عدم ثبت‌ نام در مهلت مقرر؛ موضوع بند ۱ ماده ۲۲ قانون.
  2. عدم صدور صورتحساب؛ موضوع بند ۲ ماده ۲۲ قانون
  3. عدم درج صحيح قيمت در صورتحساب
  4. عدم درج و تكميل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه
  5. عدم تسليم اظهارنامه
  6. عدم ارائه دفاتر يا اسناد و مدارك
  7. تاخير در پرداخت در موعد مقرر

ماده ۲۲ _ مؤدیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مشخص شده و یا در صورت تخلف از مقررات این قانون علاوه بر پرداخت مالیات و جریمه تأخیر ، مشمول جریمه ای به شرح زیر خواهند بود:

  1. عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر ( مهلت مقرر جهت ثبت نام مؤديان، پايان انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه اولين دوره مالياتي که مؤدي مشمول ثبت نام و اجراي قانون خواهد شد، مي باشد. در صورت عدم ثبت نام مؤديان در مهلت مزبور، جريمه عدم ثبت نام از تاريخ اولين دوره شمول اجراي قانون تا تاريخ ثبت نام يا شناسايي حسب مورد قابل محاسبه و مطالبه خواهد بود). جریمه عدم ثبت نام مؤدیان معادل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد.
  2. عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق
  3. عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق
  4. عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) مالیات متعلق
  5. عدم تسلیم اظهار نامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد معادل پنجاه درصد(۵۰%) مالیات متعلق
  6. عدم ارایه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل بیست و پنج درصد ( ۲۵%) مالیات متعلق؛ بنابراين در صورتي كه موديان از ارائه دفاتر و اسناد و مدارك خودداري نمايند، مشمول پرداخت جريمه جمعا معادل ۵۰ درصد ماليات متعلق خواهند بود.

* چنانچه مؤدي مشمول جريمه عدم ثبت نام موضوع بند(۱) ماده(۲۲) قانون گردد، مطالبه جريمه عدم تسليم اظهارنامه تا تاريخ ثبت نام يا شناسايي حسب مورد منتفي مي باشد و مطالبه جريمه عدم تسليم اظهارنامه صرفاً از تاريخ ثبت نام يا شناسايي حسب مورد موضوعيت دارد، بنابراين مطالبه توأم جرايم بندهاي (۱) و (۵) ماده مذکور در يک محدوده زماني معين موضوعيت نخواهد داشت.

* در صـورت عـدم صدور صورتحساب موضوع بند(۲) ماده(۲۲) قانون، مـعادل يـک بـرابـر مـاليـات و عـوارض مـتـعلق، جريمه محاسبه و مطالبه مي گردد. بنابراين مطالبه جرايم بندهاي (۳) و (۴) در مورد همان صورتحساب موضوعيت نخواهد داشت

* در صورتي که مؤدي در صورتحساب هاي صادره ماليات و عوارض متعلق که جزء اقلام اطلاعاتي صورتحساب طبق نمونه اعلامي سازمان امور مالياتي کشور است، را درج ننمايد، در اين صورت نير مشمول جريمه اي معادل بيست و پنج درصد(۲۵%) ماليات عوارض متعلق موضوع بند(۴) ماده(۲۲) قانون خواهد بود.

* به استناد بند(۶) ماده(۲۲)، جريمه عدم ارائه دفاتر معادل(۲۵%) ماليات متعلق و جريمه عدم ارائه اسناد و مدارک نيز معادل (۲۵%) ماليات متعلق خواهد بود. بنابراين در صورتي که مؤديان از ارائه دفاتر و اسناد و مدارک خودداري نمايند، مشمول پرداخت جريمه جمعاً معادل(۵۰%) ماليات متعلق مي باشند. بديهي است عدم ارائه صورتحساب، در حکم عدم صدور آن بوده و در صورتي که مؤديان از ارائه صورتحساب خودداري، دفاتر و ديگر اسناد و مدارک درخواستي مأمورين مالياتي را ارائه نمايند وصول جريمه موضوع بند(۲) ماده(۲۲) کفايت داشته و در اين حالت وصول جريمه بند(۶) موضوعيت نخواهد داشت.

ماده ۲۳ _ مأخذ محاسبه جرائم تاخير موضوع ماده(۲۳) قانون،ماليات و عوارض متعلق به دوره پس از کسر ماليات و عوارض پرداختي و قابل کسر (اعتبار مالياتي) مي باشدتأخیر در پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون در مواعد مقرر ، موجب تعلق جریمه ای به میزان دو درصد (۲%) در ماه ، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تأخیر محاسبه و مطالبه مي گردد. در صورتي که مدت تأخير کمتر از يک ماه باشد، به ميزان مدت تأخير کمتر از يک ماه نيز جريمه قابل محاسبه و مطالبه است.

* مبدأ احتساب جريمه تأخير موضوع ماده(۲۳) قانون در مورد ماليات و عوارض پرداخت نشده(اعم از ابرازي مؤدي يا مطالبه شده) هر دوره مالياتي، تاريخ انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه مالياتي و سر رسيد پرداخت ماليات و عوارض دوره مزبور خواهد بود.

* مبدأ احتساب جريمه موضوع بند(الف) تبصره(۳) ماده(۴۲) اين قانون در مورد ماليات نقل و انتقال انواع خودرو، تاريخ تکميل و صدور اسناد تنظيمي (اعـم از بـيـع قـطعـي، صـلـح، هبه و وکـالـت فروش) در دفاتر اسناد رسمي مـي باشـد. مأخذ محاسبه جريمه مزبور، ماليات متعلق يا مـابه التفـاوت (در مـواردي که ماليات کمتر از ميزان مقرر پرداخت شده) پرداخت نشده مي باشد که به ميزان دو درصد(۲%) در ماه نسبت به مدت تأخير محاسبه و مطالبه خواهد شد، براي مدت کمتر از يک ماه نيز جريمه قابل محاسبه و مطالبه مي باشد. شايان ذکر است که جريمه مذکور غير قابل بخشودگي است.

* دو درصد(۲%) خسارت(جريمه) تأخير در پرداخت مبالغ اضافه دريافتي از مؤديان موضوع تبصره(۶) ماده (۱۷)، چنانچه ظرف مهلت سه ماه از تاريخ درخواست مؤدي مطابق ضوابط اجرايي استرداد مسترد نگردد به مأخذ مبلغ اضافه دريافتي احراز شده و نسبت به مدت تأخير(از تاريخ انقضاي مهلت مذکور لغايت تاريخ استرداد مبالغ اضافه دريافتي) محاسبه و پرداخت مي گردد.در صورتي که مدت تأخير کمتر از يک ماه باشد،به ميزان مدت تأخير کمتر از يک ماه نيز خسارت (جريمه) قابل محاسبه و پرداخت مي باشد.

* تاخير در پرداخت ماليات‌هاي موضوع اين قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جريمه‌‌اي به ميزان دو درصد در ماه، نسبت به ماليات پرداخت نشده و مدت تاخير خواهد بود. جريمه تاخير در پرداخت با توجه به عبارت «نسبت به ماليات پرداخت نشده و مدت تاخير» به‌صورت روزشمار قابل محاسبه است. به عبارتي تاخير كمتر از يك ماه نيز مشمول جريمه خواهد بود.

* تبصره ماده ۱۹ _ عرضه کالا های مشمول مالیات بر ارزش افزوده ، که قوانین و مقررات قید شده در این قانون در آن رعایت نمی شود؛ علاوه بر جریمه، کالای قاچاق محسوب می شود.

شرایط صدور گواهینامه ارزش افزوده

  1. ثبت‌نام نهایی مؤدی در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و تکمیل ثبت‌نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده در نشانی www.evat.ir ؛
  2. درخواست صدور گواهینامه ثبت ‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده؛
  3. راستی آزمایی و تکمیل اطلاعات پرونده مؤدی مطابق دستورالعمل راستی‌آزمایی ثبت‌نام به شماره ۴۶۹۷/۲۶۰/د مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۱؛
  4. ارائه کلیه اظهارنامه‌های دوره‌های مشمولیت مؤدی که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است؛
  5. پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده ابرازی و یا قطعی شده؛

نحوه صدور گواهینامه ثبت‌نام توسط واحدهای خدمات مؤدیان

1. مراجعه به فهرست مؤدیان متقاضی گواهینامه ثبت‌نام در قسمت مدیریتی سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir/admin در منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبت‌نام» توسط کاربران خدمات مؤدیان؛

۲. بررسی و تأیید بندهای «۱»، «۳»، «۴» و «۵» قسمت شرایط صدور گواهینامه ثبت‌نام این دستورالعمل توسط کاربران خدمات مؤدیان؛

۳. تعیین و پیشنهاد مدت اعتبار گواهینامه ثبت‌نام توسط کاربران خدمات مؤدیان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده در منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبت‌نام» و ارسال به کارتابل رئیس امور مالیاتی ذیربط جهت تأیید نهایی؛

تذکر: مدت اعتبار گواهینامه برای مؤدیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نموده‌اند یکسال و برای مؤدیانی که ترتیب پرداخت آن را داده‌اند شش ماه خواهد بود.

۴. مراجعه رئیس امور مالیاتی به بخش مدیریت سامانه مالیات بر ارزش افزوده منوی «گواهینامه ثبت‌نام» زیر منوی «تعیین وضعیت گواهینامه ثبت‌نام» و مشاهده فهرست مؤدیانی که درخواست گواهینامه ثبت‌نام آنان توسط کاربران خدمات مؤدیان تأیید شده است برای بررسی، کنترل و در صورت لزوم اعمال تغییرات درخصوص زمان اعتبار و تأیید صدور گواهینامه ثبت‌نام یا «رد درخواست» با درج دلایل؛

تذکر: تعیین وضعیت گواهینامه ثبت‌نام شامل تأیید، اصلاح و رد درخواست گواهینامه می‌باشد که صرفاً توسط رؤسای امور مالیاتی ذیربط یا معاون مالیات بر ارزش افزوده ادارات کل امور مالیاتی قابل انجام خواهد‌بود.

۵. پس از تعیین مدت اعتبار گواهینامه ثبت‌نام و تأیید آن توسط معاون یا رئیس امور مالیاتی ذیربط گواهینامه مؤدی قابل چاپ خواهد بود و کاربران خدمات مؤدیان موظفند نسبت به چاپ آن در فرم‌های مخصوص جهت امضاء معاون یا رئیس امور مالیاتی مربوطه اقدام نمایند؛

۶. گواهینامه‌های صادره صرفاً از طریق پست سفارشی دو قبضه به نشانی اقامتگاه قانونی/ محل فعالیت مؤدی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج شده است ارسال خواهد شد. در صورت عودت گواهی مزبور توسط پست به هر دلیل و مراجعه و ارائه توضیحات کتبی توسط مؤدی، چنانچه دلایل ارائه شده به لحاظ راستی آزمایی کافی به مقصود باشد گواهی مذکور می‌بایست مجدداً به آدرس قبلی ارسال شود در غیر اینصورت طبق مقررات اقدام گردد؛

۷. در هر مقطع زمانی که توسط مراجع ذیصلاح، نام بنگاه اقتصادی بعنوان مؤدی ” فاقد اعتبار” به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام و در سامانه اعمال گردد، به صورت سیستمی ثبت‌نام وی غیرفعال و گواهینامه ثبت‌نام صادر شده نیز لغو می‌گردد. همچنین در صورتیکه پس از راستی آزمایی مجدد توسط ادارات کل، وضعیت ثبت‌نام مؤدی از وضعیت ” تأیید شده”به وضعیت” لغو” تغییر یابد، گواهینامه ثبت‌نام صادره به صورت سیستمی لغو می‌گردد؛

۸. مؤدیان مربوطه می‌توانند با مراجعه به وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور بخش ” ثبت نام” گزینه “درخواست صدور گواهینامه ثبت نام” از وضعیت درخواست خود اطلاع حاصل نمایند؛

۹. کارفرمایان، خریداران کالا و خدمت و فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه “بررسی اعتبار گواهینامه ثبت‌نام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده” از صدور و اعتبار گواهینامه مؤدیان کسب اطلاع نمایند.

بدیهی است مسئولیت بررسی و کنترل کلیه موارد فوق به عهده مأموران مالیاتی ذیربط بوده و مدیران کل امور مالیاتی مربوطه نیز نظارت‌های لازم را اعمال خواهند نمود.

پس به طور کلی مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده به ۳ قسمت زیر تقسیم می شود :

  • مرحله ۱) پیش ثبت نام گواهی مالیات بر ارزش افزوده
  • مرحله ۲) اخذ اطلاعات کاربری
  • مرحله ۳) ثبت نام نهایی

دستورالعمل صدور گواهی ارزش افزوده

پیرو بخشنامه‌های شماره 2815 مورخ 1388/2/5، 4936 مورخ 1388/2/30 و 30392 مورخ 1388/12/18 و با توجه به فراهم آمدن امکان صدور گواهینامه ثبت نام مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ، لذا از ابتدای سال 1394 صدور گواهینامه مذکور صرفاً از طریق سامانه یاد شده و با رعایت شرایط و نکات ذیل امکان‌پذیر خواهد بود.

جمع بندی

مالیات ارزش افزوده به صورت درصدی برای کالا ها و خدمات مختلف تعیین می شود که هر کالایی و خدمتی دارای درصد خاصی می باشد و عده ای از این کالا ها و خدمات دارای یک درصد ثابت یا درصد متغیر می باشند.

سایت نخستین ثبت در انتها به مخاطبان خود ارائه می کند که سامانه مالیات بر ارزش افزوده یک نوع سامانه به منظور رفع نیاز کلیه مودیان مالیاتی راه اندازی شده است که امور مالیاتی مختلفی از جمله: استعلام مالیات بر ارزش افزوده، دریافت گواهی ارزش افزوده، پرداخت ارزش افزوده، ثبت ارزش افزوده، استعلام ارزش افزوده شرکت ها و سایر خدمات را در اختیار افراد قرار می دهد. سایت نخستین ثبت در این مقاله کوشا بود شما را با مالیات بر ارزش افزوده و سامانه ارزش افزوده آشنا کند.

سوالات متداول


کدام کالا ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند؟

مواد غذایی و غلات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می شوند و قانون پرداخت مالیات شامل آن ها نمی باشد. مالیات بر ارزش افزوده شامل کالا های که در ادامه ذکر می شود نمی باشد و نباید در حین فروش بابت فروش این کارا ها مالیات بر ارزش افزوده غیر مستقیم دریافت شود: نان – شیر خشک – قند و شکر – روغن – پنیر – حبوبات – برنج – گوشت – آرد

نحوه ثبت نام در سامانه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده evat.ir

در ابتدا کاربران باید برای ورود به سایت از طریق نشانی evat.ir اقدام کنند. در مرحله بعد از ورود به سایت باید مراحل ثبت نام را انجام داد و کلمه عبور یا پسورد را از سایت دریافت کرد. افرادی که در سامانه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نکرده اند می توانند از طریق این سایت اقدام کنند.

آیا دارو ها شامل مالیات بر ارزش افزوده می شوند؟

دارو یکی از محصولات و کالا های ضروری می باشد که مصرف کنندگان و مردم نیاز مبری به دارو دارند و یک کالا ضروری می باشد به همین دلیل دارو نیز از دسته اقلامی می باشد که مشمول قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی باشند.

کدام خدمات شامل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی باشند؟

خدمات متعددی هستند که این قانون شامل آن ها نمی باشد و مستثنی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشند. از جمله خدماتی که مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی شود: خدمات بانکی، خدمات حمل و نقل، موسسات اعتباری، خدمات حمل و نقل جاده های درون شهری و برون شهری، اتوبوس ها، قطار ها، هواپیما و سایر موارد. خدماتی که ذکر شدند معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده می باشند.

قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شامل طلا فروشی ها می شود یا خیر؟

در ابتدا طبق قانون طلا فروشی ها هم باید همانند سایر مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و این قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مشمول آن ها می شد اما با اعتراض های مکرر طلا فروشی ها بر اساس این که طلا یک نوع کالا مصرفی به حساب نمی آید و غالبا برای سرمایه گذاری ها در بازار ها رد و بدل می شود. با اعتزاضات پی در پی طلا فروشی ها، این قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از این صنف برداشته شد و دیگر طلا فروشی ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

هم اکنون طلا فروشی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی کنند و فقط باید اجرت طلا ها و جواهراتی که ساخته شده اند را به صورت مالیات غیر مستقیم پرداخت کنند. این مالیات پرداخت بر ارزش افزوده فقط شامل خرید مواد اولیه و مواد اصلی می باشد و مشمول موارد دیگر آن نمی باشد.

نحوه ورود به سامانه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چگونه می باشد؟

برای ورود به سامانه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باید به سایت مربوطه یا سامانه مربوطه وارد شوید و نام کاربری و رمز عبور مخصوص به خود را وارد کنید و به گزینه های که در صفحه باز می شوند، با دقت پاسخ صحیح بدهید و در اخر بر روی پرداخت مالیات کلیک کنید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

5 دیدگاه دربارهٔ «مالیات بر ارزش افزوده»

  1. مهدیار اورعی آهنگر

    با سلام.باتوجه به عدم ارسال مالیات سالهای قبل و عدم ارسال اظهارنامه امسال میتوان برای گواهی ارزش افزوده اقدام کرد؟؟؟با تشکر

  2. سارا سلحشور

    سلام من در سامانه مالیات کشور ثبت نام کردم و شبا ثبت کردم – کارم خرده فروشی مواد شیمیایی آزمایشگاهی هست و پروانه و … هم ندارم آیا باید مالیات ارزش افزوده بگیرم از کسانی که کالا بهشو میفروشم ؟

  3. با سلام افراد حقیقی هم می توانند گواهی ارزش افزوده دریافت کنند؟

  4. با سلام مدت زمان اخذ گواهی ارزش افزوده توسط مجموعه ما حدود 7 الی 12 روز کاری زمان بر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *