پرش به محتوا

نحوه انتخاب نام برای شرکت

انتخاب نام برای شرکت

در این مقاله به تمامی جوانب و شرایط انتخاب نامی درست و قابل ثبت برای شرکت یا موسسه تان می پردازیم.

چگونه یک نام برای شرکت خود انتخاب کنیم؟

هنگامی که شما تصمیم بر تاسیس یک شرکت گرفته باشید در نخستین گام ها بایستی نام شرکت خود را انتخاب کنید. از همین جهت برای عدم ایجاد مشکل و اخلال در فرآیند ثبت شرکت بایستی مواردی را هنگام انتخاب نام شرکت خود در نظر داشته باشید که در ادامه به تفصیل به آن ها می پردازیم:

  • نام شرکت باید خاص باشد چون هر شخص حقوقی مانند هر شخص حقیقی باید دارای نام باشد تا بتوانند آن را تشخیص دهند.
  • نام شرکت باید از 3 سیلاب خاص تشکیل شود که مستند آن در لغت نامه دهخدا موجود باشد و حتما باید ریشه فارسی داشته باشد (مثلا کلمه ناظم الاطبا نباشد).
  • نام شرکت اغلب مرتبط با موضوع شرکت است برای مثال :شرکت بازرگانی پارس نگین کورش آریا
  • در نام شرکت باید دقت شود که مشابه نام شرکت های ثبت شده نباشد در غیر این صورت نام های شما رد می شوند.
  • باید توجه داشته باشید حداقل دو سیلاب از نام پیشنهادی شما با اسمی دارای سابقه متفاوت باشد.
  • برای نام شرکت اسامی باید طبق الویت شما باشد و شما حداقل 5 الویت به ترتیب اسامی که انتخاب کردید به کارشناسان مجرب ما اعلام کنید و همچنین برای مشاوره در خصوص انتخاب نام شرکت شما میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا شما را راهنمایی کنند.

در صورت به کار بردن نام مهندسی یا مهندسین در نام شرکت

وقتی در نام شرکت از مهندسی یا مهندسین استفاده میشود حتما باید مدرک مهندسی داشته باشند و برای به کار بردن نام مهندسی در نام شرکت یک مدرک مهندسی و در صورت به کار بردن مهندسین حداقل دو مدرک مهندسی نیاز است و برای ثبت شرکت باید در مدارک پیوست موجود باشد.

در صورت به کار بردن نام شخص در نام شرکت

زمانی که در نام شرکت از اسم و فامیلی شخص استفاده میشود شرکت رو به قالب تضامنی تبدیل میکند و شخص را مسئول می نماید.

شرایط نام شرکت

  1. دارای ریشه ی فارسی باشد: فرهنگستان ادب برای برخی کلمات،معادل مناسبی انتخاب نموده است.به عنوان مثال برای آپارتمان،معادل فارسی کاشانه، برای کلینیک معادل فارسی درمانگاه و همین طور بجای تکنولوژی واژه ی فن آوری یا فن آوران را در نظر گرفته است.
  2. لاتین نباشد.
  3. طبق شئونات جمهوری اسلامی باشد.
  4. از اعداد به صورت حروف استفاده شود.
  5. اسم خاص باشد. *
  6. ازعناوین ایثارگران و شاهد و امثال هم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد استفاده نشود.از عنوان های شعرا،دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
  7. ازحروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود.
  8. حرف اول بعضی از کلمات مثل :پی وی سی و …استفاده نشود.

* اسم بر دو گونه است: اسم خاص و اسم عام. اسم خاص کلمه ای است که برای نامیدن هر چیز مثل شخص،حیوان،شیء یا مفهومی بکار می رود و حتی می تواند مستقیماَ نهاد یک جمله باشد.اسم عام کلمه ای است که در مورد تمام موجودات زنده،اشیا و مفاهیمی که از یک نوع باشند دلالت دارد و بین همه ی آن ها مشترک باشد.(مانند کوچه،دختر،ظلم)

اسامی خاص چهار دسته هستند: اسم مخصوص انسان ها که تنها برای آدمیان بکار می رود مانند نگار. اسامی مخصوص حیوان ها که برای حیوانات به کار برده می شود مانند آهو. اسامی مخصوص اماکن مختلف جغرافیایی که گویای یک منطقه ی جغرافیایی است مانند آسیا. اسم خاصی که منحصراَ به یک چبز تعلق دارد و بیش از یکی نیست مانند کوه دنا.

در ضمن، هر چند استفاده از اسامی شهرها،رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.

اسامی ممنوعه برای نام شرکت

موارد مشخصی وجود دارد که نباید جزء اسامی اضافه شده به عناوین شرکت باشد. من جمله موارد زیر:

ملی – ایران – ملت – کشور – انتظام – نظام – نفت – پتروشیمی – دادگستر – بنیاد – سازمان – مرکز – بهزیست – بانک – بسیج – جهاد – آسانسور – آژانس – ایثار – ایثارگران – شاهد – شهید- آزاده – جانبازان – تکنو – فامیلی – فیلتر – نیک – باور – میکروبرد – تست – استار – تک – مدرن – پیک – امنیت – کارواش – فانتزی – شهروند – اقتصاد – میهن – جوانان – ایمان – دکوراسیون – هدف – سپاه – تکنیک – دیتا – تک نو – تکنولوژی – اورست – مونتاژ – ونوس – دفتر – ایتال – بیو – کنترل – متریک – مترلژی

همچنین، قید نام شرکا برای شرکت ممنوع است. ممنوع بودن قید نام شرکا به این جهت است که ضمانت یا اعتبار و شخصیت شریک ملحوظ نیست و نامیدن شرکت به نام شرکا به علت این که مسئولیتی ندارند ممنوع است. ضرورت قید سهامی نیز از لحاظ اینست که محدود بودن مسئولیت شرکا به سهام آن ها برای معامله کنندگان و اشخاص ثالث معلوم باشد.

در شرکت های سهامی عام کلمه ی « عام» و در شرکت های سهامی خاص کلمه ی « خاص »بلافاصله بعد از اسم و یا قبل از اسم شرکت اضافه می شود و علت آن هم تشخیص نوع شرکت سهامی برای مراجعه کنندگان است.لذا باید پیش از نام شرکت قید عام یا خاص بعمل آید ،مانند شرکت سهامی خاص تیام کالا.

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *