پرش به محتوا

رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت

هر چقدر یک شرکت رتبه بالاتری داشته باشد دارای وجهه بهتری است و شرکت می تواند طرح هایی در مقیاس بالاتر را دریافت نمایند. بنابراین گرید شرکت نقش بسزایی در پیشرفت و موفقیت آن دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد رتبه بندی شرکت کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
45 روز کاریمدارک شرکت + مدرک مرتبط و …استعلام هزینه

همه چیز در مورد رتبه بندی شرکت

یکی از مهم ترین اقداماتی که یک شرکت پس از ثبت شرکت باید انجام دهند رتبه بندی است. رتبه بندی شرکت ها از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام می شود. گرید یا رتبه شرکت می تواند مزایای بسیاری را برای آینده کاری آن شرکت به دنبال داشته باشد.

مثلا شرکت هایی که به دنبال شرکت در مناقصه ها هستند باید حتما به دنبال کسب رتبه متناسب با فعالیتشان باشند، زیرا رتبه بالای شرکت یکی از مهم ترین معیارهای موثر در برنده شدن در مناقصات در کنار بودجه پیشنهادی پایین و به صرفه است. به این صورت که اگر تعدادی شرکت پیمانکاری در مناقصه ای شرکت کنند و دو شرکت قیمت یکسانی را پیشنهاد دهند اولویت با شرکتی خواهد بود که دارای رتبه بالاتری است.

رتبه بندی شرکت چیست؟

رتبه بندی شرکت چیست

رتبه بندی شرکت به منظور سنجش مهارت و اعتبارآن ها انجام می شود. این اعتبار که از رتبه بندی به دست می آید به شرکت ها اجازه می دهد که جایگاه خود را ارتقا دهند و پروژه های بزرگ تر و بیشتری را در دست بگیرند. کسب یک گرید بالا یک باره به دست نمی آید بلکه حاصل صبر و تلاش است و به مرور زمان می توان به آن دست یافت.

به عبارتی می توان گفت که رتبه بندی معیار، صلاحیت، قابلیت و شایستگی بر اساس استاندارد های از پیش تعریف شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که به یک شرکت اختصاص می دهند. به طورکلی رتبه بندی نوعی مقیاس است که از طریق آن کارفرمایان می توانند از خوب بودن کار شرکت های متفاوت اطمینان حاصل نمایند.

به طور کلی بر اساس مصوبات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت فنی و عمرانی استانداری ها رتبه بندی به ۵ دسته زیر تقسیم بندی می شود.

  • رتبه بندی شرکت های پیمانکار
  • رتبه بندی برای شرکت های مشاور
  • رتبه بندی برای شرکت های انفورماتیک
  • رتبه بندی برای شرکت های انبوه ساز
  • رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت

بر اساس این رتبه بندی تمامی شرکت ها لازم است برای اخذ رتبه اقدام کنند تا بتوانند با ارتقا رتبه خود و حضور در فرایندهای رقابتی میان شرکت ها موفق عمل نمایند و پیشرفت داشته باشند.لازم است که اشاره کنیم سازمان فنی و عمرانی استانداری های کشور یک تقسیم بندی کلی تر که شامل رتبه بندی پیمانکار و مشاور است ارائه داده که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

رتبه بندی مشاوران

رتبه بندی مشاوران

این نوع رتبه بندی دارای تفاوت زیادی با رتبه بندی شرکت های معمولی نیست و مهم ترین تفاوت آن ها این است که رتبه مشاور برای تعیین مهارت های شرکت های مشاور انتخاب می گردد. رتبه مشاور نیز همانند رتبه سایر شرکت در صورتی ممکن است که چند نفر متخصص در شرکت شما مشغول به کار باشند، همچنین به اندازه کافی دارای سابقه و مهارت باشد.

رتبه بندی پیمانکاران

رتبه بندی پیمانکاران پس از ثبت رسمی شرکت به عنوان شرکت پیمانکاری انجام می شود. برای اطمینان از دریافت درجه بهتر لازم است در هر رتبه بندی شرایط قانونی تعیین شده را داشته باشید و به طور کامل قوانین مربوط به گرید بندی را رعایت نمایید. همچنین لازم است اسناد و مدارک رتبه بندی لازم است را به طور کامل تهیه کنید تا از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نمایید.

چگونه گرید شرکت دریافت کنیم؟

گرید شرکت

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و مشاور بسیار حائز اهمیت است و نقش بسزایی در موفقیت و پیشرفت این شرکت ها دارد. شرکت های مشاور و پیمانکاری به ترتیب در ۹ و ۱۱ رشته رتبه بندی می شوند.

شرکت های مشاوره در رشته های معماری و شهرسازی، راه و ترابری، مهندسی آب، مطالعات کشاورزی، نفت و گاز، پست و مخابرات، صنعت و معدن و انرژی و گروه تخصص های مشترک مورد رتبه بندی قرار می گیرند.

شرکت های پیمانکاری نیز در رشته های راه و ترابری، ابنیه و ساختمان، آب، صنعت و معدن، نیرو، نفت و گاز، کاوش های زمینی و مرمت آثار باستانی، تاسیسات و تجهیزات و … رتبه بندی می شوند.

لازم است اشاره کنیم که بازه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری ۱ تا ۵ و شرکت های مشاور ۱ تا ۳ است. با کیفیت ترین شرکت های پیمانکاری و مشاوره رتبه ۱ را اخذ می کنند. اما شرکت های پیمانکاری و مشاوره ای که عملکرد پایین تری دارند و حداقل استاندارد ها را رعایت می کنند رتبه ۵ و ۳ را دریافت می کنند.

مراحل رتبه بندی شرکت به این صورت است که ابتدا شرکت های پیمانکاری و مشاور باید وارد سامانه الکترونیکی ساجات شوند و در این سامانه ثبت نام نمایند. سپس مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند تا پس از طی نمودن مراحل مربوطه بتوانند گرید شرکت را اخذ کنند.

رتبه بندی شرکت نه تنها صلاحیت و توانایی های شرکت را نشان می دهد بلکه امکان بستن قرارداد با شرکت های دولتی و سازمان ها را برای شرکت فراهم می کند. به عبارتی شرکت ها و ارگان های دولتی مجوز همکاری با شرکت های پیمانکاری بدون رتبه را ندارند.

مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود:

راهنمای جامع اخذ استاندارد

شرایط رتبه بندی شرکت

شرایط رتبه بندی شرکت

پیش از اشاره به شرایط رتبه بندی باید اشاره کنیم که نخستین گام ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها است و بعد به بررسی این شرایط می پردازیم.

  • حداقل 2/3 اعضا هیات مدیره شرکت باید دارای مدرک لیسانس فنی و مهندسی باشند.
  • در اعضای هیئت مدیره شرکت باید یکی از شرایط زیر برقرار باشد.
  • اگر شرکت دارای یک نیروی مهندس با 7 سال سابقه باشد فقط می تواند برای یک رشته تقاضا رتبه داشته باشد.
  • اگر شرکت دارای دو نیروی مهندس که هر یک 3 سال سابقه داشته باشد می تواند برای دو رشته درخواست رتبه دهد.

بنابراین یک مهندس برای رتبه بندی شرکت باید یکی از دو حالت بالا را داشته باشد تا بتواند درخواست رتبه دهد.

  • عدم سوء پیشینه شرکت که موجب محدودیت در انجام پروژه ها می شود.
  • مدیران شرکت در سمت های دولتی مشغول به فعالیت نباشند.
  • شرایط و امتیازات و صلاحیت شرکت محرز باشد.
  • سوابق کاری مفید و مرتبط با زمینه کاری آن ها

اعتبار رتبه صادر شده

یکی از مواردی که در مورد رتبه بندی شرکت ها باید به آن توجه داشت مدت اعتبار گواهی صادر شده است. رتبه های شرکت های پیمانکاری صادر شده اعتبار 4 ساله دارند و بر اساس قوانین جدید در پایان دوره همانند گذشته امکان دو بار تمدید رتبه هر یک به مدت 6 ماه وجود ندارد. لذا شرکت ها باید پایان دوره 4 ساله خود مجددا بر اساس شرایط و قوانین جدید درخواست اخذ رتبه دهند.

تمدید رتبه شرکت

تمدید رتبه بندی

با تمدید رتبه شرکت کارگزاران دیگر نیازی به رتبه بندی مجدد شرکت و دردسرهای آن ندارند. هر گریدی که برای یک شرکت تعیین می شود دارای مهلت مشخص و تاریخ انقضا است. گاهی اوقات شرکت ها پس از اتمام رتبه فعلی شرکت به دلایلی مانند نداشتن پیشرفت کافی جهت اخذ رتبه بالاتر، تصمیمات سهام داران شرکت در جهت حفظ رتبه فعلی شرکت و … تصمیم می گیرند به جای شرکت در رتبه بندی شرکت همان رتبه قبلی خود را برای مدتی تمدید نمایند.

البته به این نکته توجه داشته باشد تنها در صورتی می توانید رتبه فعلی خود را حفظ کنید که در طی این مدت شرکت شما پسرفت نداشته باشد وهمچنین در این مدت در  پروژه های با کیفیتی حضور پیدا کرده باشد. تمدید رتبه شرکت تنها دو بار امکان پذیر است و پس از آن شرکت باید برای دریافت رتبه جدید اقدام نماید یا اینکه این عمل را انجام ندهد و به صورت کلی رتبه خود را از دست دهد.

مزایای رتبه بندی شرکت ها

مزایای رتبه بندی شرکت

رتبه بندی دارای مزایای بسیاری برای شرکت ها است که در ادامه به این مزیت ها اشاره می کنیم.

  • یکی از اصلی ترین شرایط عقد قرارداد با سازمان های دولتی رتبه داشتن شرکت است، زیرا در غیر اینصورت هیچگونه همکاری از طرف سازمان های دولتی با شرکت انجام نخواهد شد.
  • شرکت های پیمانکاری که قصد شرکت در مزایدات و مناقصات را دارند باید حتما گواهی نامه تعیین صلاحیت پیمانکاری ارائه دهند.
  • سرمایه گذاران هنگام سپردن پروژه های خود به شرکت به رتبه، تجربه کاری و توان مالی شرکت توجه می کنند تا بهترین شرکت را انتخاب کنند.
  • ایجاد حس رقابت در فضای شرکت ها و تلاش در جهت کسب رتبه بالاتر
  • توسعه رشد، آبادانی و عمرانی کشور
  • ارزیابی و تعیین شدن نقاط ضعف و قوت شرکت ها

مدارک لازم جهت رتبه بندی شرکت

مدارک رتبه بندی شرکت

مدارک رتبه بندی شرکت به شرح زیر هستند.

  • شماره کد اقتصادی
  • کپی واضح اساسنامه
  • آگهی تاسیس
  • روزنامه رسمی
  • هرگونه آگهی تغییرات شرکت
  • کپی شناسنامه از صفحه اول وآخر (اگر شناسنامه دارای صفحه توضیحات باشد،کپی صفحه آخر نیز واجب است)
  • کپی هر دو روی کارت ملی
  • کپی مدرک تحصیلی
  • کپی هر دو روی پایان خدمت
  • عکس 4*3 از اعضاء هیئت مدیره
  • هرگونه قرارداد فقط 5 برگ اول
  • مفاصا حساب بیمه از قراردادها
  • مهر شرکت

هزینه رتبه بندی شرکت

هزینه رتبه بندی شرکت

یکی از موارد مهمی که در خصوص رتبه بندی شرکت مطرح می شود هزینه آن است. هزینه رتبه بندی را می توان به چند دسته تقسیم بندی نمود. کمترین میزان هزینه ها جهت گرفتن اسناد مورد نیاز صرف می شود. هزینه بعدی مربوط به قسمت روزنامه رسمی است.

اما بخش قابل توجه هزینه ها در فرآیند گرید شرکت زمان کار و انجام پروژه ها است. توجه داشته باشید که شرکت ها صرفا به این علت که پروژه های بزرگی را به اتمام رسانده اند مورد تایید قرار نمی گیرند. بلکه نحوه انجام پروژه ها بسیار حائز اهمیت است و باید کاملا دقیق و مطابق با قوانین نظام نامه اجرا شده باشند.

جهت رتبه بندی برای شرکت ها، هزینه هایی دولتی از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه تعیین می شود که تمامی متقاضیان ملزم به پرداخت آن هستند. میزان این هزینه ها بر اساس پایه و رشته های مختلف متفاوت است و یکسان نیست. این هزینه ها را می توان به دو بخش کلی تقسیم بندی نمود.

بخش اول:

این هزینه مربوط به تمامی شرکت هایی است که برای اخذ گرید شرکت اقدام می کنند و باید این هزینه ها از طریق سامانه ساجات به خزانه بانک مرکزی واریز شود که برای هر رشته و پایه جداگانه تعیین می شود.

بخش دوم:

این بخش متعلق به پرونده های اخذ رتبه ای است که جهت کارشناسی به بعضی از سازمان های تخصصی تحویل داده می شود تا فرآیند کارشناسی پرونده ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزایش پیدا کند.

از سنگین ترین هزینه های رتبه بندی شرکت ها می توان به هزینه های عملیاتی اشاره نمود که شامل اجرای قوانین و استاندارد ها بر اساس آیین نامه جهت دریافت گرید شرکت اشاره نمود که مرتبا افزایش می یابد. سایر هزینه ها نیز مربوط به فیش واریزی سامانه ساجات، ثبت آگهی در روزنامه رسمی کشور و هزینه کپی برابر اصل مدارک است.

استعلام آنلاین هزینه

نحوه استعلام رتبه شرکت

گاهی اوقات پیش می آید که می خواهید با یک شرکت قرارداد ببندید و پروژه های خود را به آن ها بسپارید از اعتبار گواهینامه صلاحیت شرکت اطلاعای ندارید و یا اینکه از ظرفیت آزاد شرکت مطلع نیستید. در چنین شرایطی کافی است که استعلام رتبه بندی شرکت را انجام دهید. برای این منظور باید وارد سایت https://sajar.mporg.ir شوید و اسم شرکت را در فیلد نام شرکت وارد نمایید و گزینه جستجو را بزنید.

در کادری که برای شما باز می شود نام شرکت، وضعیت گواهینامه، تاریخ صدور و اعتبار آن درج شده است . اگر بر روی اسم شرکت کلیک کنید به راحتی می توانید تعداد پایه ها و ظرفیت آزاد شرکت را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

فرآیند اخذ رتبه های مشاور، پیمانکاری و انفورماتیک نیاز به شرایط خاصی از نظر توانمندی و مهارت نیروهای حاضر در رتبه بندی شرکت، توان مالی و همچنین سطح قابل توجهی از قراردادهای پروژه های انجام شده دارد.

از این رو می توان گفت ارزیابی شرایط کسب رتبه بندی فرآیندی دشوار و پیچیده است. از طرفی ثبت این اطلاعات در سامانه ساجات نیز خود پروسه ای سخت است و اگر به درستی انجام نشود این فرآیند مدت زمان طولانی تری طول خواهد کشید.

در نتیجه بهتر است که شرکت ها اخذ رتبه را به شرکت ها و موسسات ثبت و فعال در این حوزه بسپارند.

یکی از بهترین مجموعه ها در این زمینه شرکت نخستین ثبت است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد و در کنار شماست تا در این مسیر پیچیده یاری گر شما باشد تا بتوانید اخذ رتبه را در کوتاه ترین زمان ممکن در اسرع وقت انجام دهید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *