پرش به محتوا

ثبت شعبه و نمایندگی

شرایط ثبت شعبه و ثبت نمایندگی در ایران و خارج

ثبت شعبه و نمایندگی

برای ثبت شعبه و نمایندگی شرکت خارجی در ایران و شرکت ایرانی در خارج از کشور باید قوانین و مقررات مختص به هر کشور را بررسی کنیم. البته این مورد بدیهی است که در صورتی شرکت خارجی می تواند در ایران دارای شعبه یا نمایندگی باشد به متقابلا این امکان برای شرکت های ایرانی در آن کشور مهیا باشد. در این مقاله ما به کلیه شرایط اخذ نمایندگی و ثبت شعبه می پردازیم.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
15 روز کاریمدارک شرکت اصلی + مدارک اعضااستعلام هزینه

گاهی یک کسب و کار پس از ثبت شرکت به اندازه ای گسترش پیدا می کند که استقرار آن در یک مرکز پاسخگوی نیاز های مشتریان نخواهد بود؛ به همین دلیل در اینگونه مواقع مجبور به گسترش شرکت و ثبت شعبه در موقعیت های مکانی دیگر می شود. در واقع واحدی را که به صورت وابسته به شرکت اصلی در مکان دیگری به فعالیت می پردازد، شعبه شرکت اصلی نامیده می شود.

مقدمه

پس از ثبت یک شرکت یکی از اقداماتی که می توان به عنوان توسعه کسب و کار و ارائه خدمات بیشتر و برتر نسبت به رقبا به آن نگاه کرد داشتن شعبه و نمایندگی در نقاط دیگری است که از مرکز اصلی شرکت دارای فاصله ی زیادی هستند.

ثبت شعبه و نمایندگی دارای یک سری ضوابط و قوانین به همراه مدارک قانونی است. در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با ثبت شعبه، مراحل قانونی انجام آن و همچنین ثبت شرکت در خارج از کشور یک سری مطالب را ارائه دهیم؛ پس اگر می خواهید با نحوه گرفتن نمایندگی یک شرکت آشنا شوید، با ما همراه باشید.

شعبه و نمایندگی به چه معناست؟

ثبت شعبه

همانطور که گفتیم به منظور گسترش روابط کاری شرکت اصلی در هر موقعیت مکانی دیگری اقدام به ثبت شعبه می شود. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که شعبه و نمایندگی چه تفاوت هایی با همدیگر دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که تفاوت این دو مورد در نحوه استقلال آن ها است؛ به این صورت که شعبه وابسته به واحد اصلی است اما نمایندگی به صورت واسط شرکت اصلی و مشتریان فعالیت می کند.

شعبه شرکت به انجام تمامی فعالیت های اصلی شرکت در قالب واحدی کوچک تر می پردازد اما در طرف مقابل نماینده شرکت کاملا مستقل از شرکت اصلی و به عنوان واسطه، فعالیت های خود را انجام می دهد. نکته دیگری که در این میان تمایز ایجاد می کند این است که مسئولیت تعیین تمامی فعالیت های شرکت از جمله نوع فعالیت، میزان حقوق کارکنان و … بر عهده شرکت اصلی است.

شرایط اخذ نمایندگی

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، شعبه و نمایندگی از لحاظ ساز و کار اجرایی تا حدودی با یکدیگر متفاوت عمل می کنند؛ بنابراین طبیعی است که از لحاظ شرایط تاسیس نیز با هم متفاوت عمل کنند. اولین شرط لازم برای اخذ نمایندگی شرکت این است که شرکت اصلی به صورت کاملا قانونی ثبت شده باشد و اکنون تمامی شرکای شرکت رضایت لازم را برای تاسیس نمایندگی داشته باشند.

پس از تایید قانونی بودن شرکت مادر، فعالیت های مورد توافق در قالب قرارداد همکاری به تایید می رسد. از دیگر شروط لازم برای اخذ نمایندگی این است که متقاضی اخذ نمایندگی شرکت به طور کامل تمامی شرایط لازم را دارا باشد و بتواند توانایی خود را برای شرکت مادر به اثبات برساند.

قوانین شعب و نمایندگی ها

آئین‌نامه اجرائی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شركت‌های خارجی تحت شماره 930 – 78 / م / ت 19776 مورخ 12/2/1378 به تصویب هیأت وزیران رسید. بر اساس ماده یك آئین‌نامه، شركت‌هایی كه در كشور محل ثبت خود شركت قانونی شناخته می‌شوند.

یعنی بر اساس قوانین و مقررات كشور متبوع خود تشكیل شده و دارای شخصیت حقوقی ثبت شده هستند می‌توانند برای فعالیت در ایران در زمینه‌هایی كه ذكر خواهد شد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه اقدام به ثبت شعبه یا نمایندگی خود نمایند.

ثبت شعبه یا نمایندگی شركت خارجی در ایران مشروط به عمل متقابل كشور متبوع شركت خارجی می‌باشند، یعنی اگر در كشور متبوع شركت خارجی شعب یا نمایندگی های شركت‌های ایرانی به ثبت برسند آن شركتها نیز می‌توانند نسبت به ثبت شعبه یا نمایندگی شركت خود در ایران اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شعبه و نمایندگی خارجی

  • اساسنامه شرکت
  • گواهی ثبت شرکت خارجی
  • آخرین گزارش مالی تایید شده شرکت
  • ارائه قرارداد نمایندگی با شرکت خارجی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی ( درصورتی که نماینده شخص حقیقی باشد)
  • آخرین تغییرات شرکت ( در صورتی که تغییراتی در شرکت اصلی ایجاد شده باشد)
  • کپی مدارک ثبتی شامل روزنامه رسمی، اساسنامه، آخرین تغییرات ( در صورتی که شخصی حقوقی باشد)
  • مسؤولیت شركت خارجی
  • فعالیت شعبه در ایران تحت نام و با مسؤولیت شركت اصلی (مادر) خواهد بود.

بنابراین كلیه وظایف و مسؤلیت‌های قانونی را شركت اصلی دارد و در صورت لزوم پاسخگو خواهد بود.

استعلام آنلاین هزینه

نحوه ثبت شعبه خارجی

ثبت شعبه خارجی

یکی از انواع ثبت نمایندگی، ثبت شعبه خارجی است. در واقع زمانیکه یک شرکت معتبر خارجی قصد دارد به منظور گسترش فعالیت های خود در داخل ایران نمایندگی تاسیس کند، باید شرایط لازم را در این زمینه داشته باشد. اولین شرط لازم برای ثبت شعبه خارجی این است که شرکت مادر مورد نظر دارای اعتبار کافی در کشور خود باشد به طوریکه این اعتبار در روابط گذشته شرکت با اداره های دولتی داخلی مشهود باشد.

روابط ثبت شرکت ها میان دو کشور یک رابطه دو طرفه است؛ به این معنا که اداره ثبت شرکت ها تنها با ثبت نمایندگی هایی موافقت می کند که شرکت طرف مقابل نیز این امکان را برای متقاضیان شرکت های ایرانی فراهم کنند‌. فراموش نکنید زمانیکه یک شرکت به عنوان نماینده شرکت دیگر فعالیت می کند، مسئولیت تمامی اقدامات خود را به طور مستقل از شرکت مادر بر عهده دارد.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *