پرش به محتوا

ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت

تغییرات شرکت گاهی در مواقع تغییر در ساختار کسب و کارها رخ می دهند و گاهی نیز به واسطه به پایان رسیدن برخی از مدت زمان های تعیین شده مانند مدت زمان دوره تمدید ها بایستی انجام شوند.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
10 روز کاریمدارک شرکت و اعضا + ثبت نام در ثنااستعلام هزینه

ثبت تغییرات شرکت یکی از مواردی است که صاحبان شرکت و شرکاء همواره با آن درگیر هستند. وجود اطلاعات ضد و نقیض و همچنین بی اطلاعی از مدارک لازم و قوانین جدید سبب شده که فرایند ثبت تغییرات تبدیل به کاری طاقت فرسا و سخت شود.

در این مقاله قصد داریم دایره ثبت تغییر در یک شرکت را بررسی کنیم و به موشکافی بند بند این تغییرات بپردازیم. اگر قصد ایجاد تغییری در شرکت خود دارید حتما در این مقاله همراه ما باشید تا با الگو گرفتن از این راهنما بتوانید به شکل درستی تغییرات مد نظر را در شرکت اعمال نمایید.

ثبت تغییرات شرکت چیست؟

به طور کلی هر زمان ممکن است صاحبان یک شرکت پس از ثبت شرکت بنا به هر دلیلی تصمیم بگیرند تغییراتی اعمال کنند. این تغییرات دامنه بزرگی از تحول را شامل می شوند که به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

تغییر نام شرکت، تغییر سرمایه که شامل افزایش / کاهش سرمایه است، تغییر دارندگان حق امضا، تغییر آدرس، موضوع، نوع و بسیاری دیگر انواع تغییرات را شامل می شوند. ثبت تغییرات شرکت سهامی خاص همیشه با پروسه ای مخصوص به خود همراه است که نیاز به آگاهی و تحقیق دارد.

انواع تغییرات شرکت

انواع تغییرات شرکت شامل تغییر و انتخاب اعضای هیئت مدیره، انتخاب بازرسین، تغییر نام و آدرس شرکت و موضوعاتی از این دست می شود. این تغییرات همانطور که گفته شده دامنه گسترده ای دارند و هر تغییری نیز نیازمند به ضوابط و شرایط خاص خود است. اما تمامی این تغییرات از یکسری اصول پیروی خواهند کرد که در ادامه بیشتر چنین مواردی را شرح خواهیم داد.

تغییر آدرس

ثبت تغییر آدرس شرکت سهامی خاص و تغییرات شرکت با مسئولیت محدود امری مرسوم است و سالانه شرکت های زیادی نشانی خود را به نشانی جدید تغییر می دهند. بسته به نوع تغییر آدرس ممکن است اطلاعاتی دیگری نظیر شماره ثبت شرکت نیز تغییر کند.

تغییر آدرس سبب تغییر مواد اساسنامه شرکت خواهد شد و به همین دلیل باید در مجمع عمومی فوق العاده بررسی شود. گرچه که مجمع عمومی می تواند اختیار این مورد را به هیئت مدیره تفویض کند.

تغییر و الحاق به موضوع شرکت

برای تغییر موضوع شرکت یا موسسات غیر تجاری باید در ابتدا مجمع عمومی فوق العاده تشکیل و به همان روش تغییر نام شرکت کار پیش برود. افزودن موضوعی جدید و یا کاستن از موضوعات قبلی همگی جزو تغییر و الحاق به موضوع شرکت محسوب می شوند که تغییر آنها منجر به تغییر اساسنامه خواهد شد.

برای این کار در صورتی که موضوعات جدید نیاز به مجوز داشته باشند، باید مجوز آنها اخذ شود و در مراحل تغییر، ارائه گردد. تمام مدارک رسمی و هویتی اعضای شرکت شامل سهامداران، بازرسین و هئیت مدیره لازم است. اگر تغییری در شرکت اتفاق افتاده باشد، مثلا انتخاب بازرسین دستخوش تغییر شود، باید این تغییرات به شکل مکتوب به عنوان مدرک ارائه شوند.

تبدیل سهام در شرکت

سرمایه هر شرکت در اختیار سهامداران آن است که مقدار آن به میزان تعهدات، مشارکت و منافع طرفین بستگی خواهد داشت. شرکت های سهامی می وانند سهام بی نام را نامدار و سهام نامدار را به سهام بی نام تبدیل کنند. این اتفاق مشروط بر پیشبینی تبدیل سهام در اساسنامه شرکت یا تصویب در مجمع عمومی فوق العاده خواهد بود.

تغییر نام شرکت

در هنگام ثبت شرکت نام آن نیز ثبت خواهد شد اما در صورت درخواست مجدد امکان تغییر نام وجود دارد. تغییر نام یکی از پرکاربرد ترین تغییرات در ثبت تغییرات شرکت است و برای اجرا نیز به مدارک خاصی نیاز دارد.

تغییر نام با مرحله تشکیل مجمع عمومی فوق العاده شروع و با مرحله چاپ در روزنامه رسمی پایان می یابد. برای انتخاب نام شرکت باید قوانین خاصی رعایت شوند و تنها اسامی مورد تایید قابلیت ثبت را دارا خواهند بود. برای این کار ارائه صورت جلسه این موضوع و لیست سهامداران حاضر در جلسه هیئت مدیره الزامی است.

تغییر و انتخاب اعضای هیئت‌ مدیره

از اصلی ترین ارکان یک شرکت با مسئولیت محدود اداره کنندگان آن است. این اداره کنندگان در یک سیستم اداری به عنوان مدیران و اعضای هیئت مدیره یک مجموعه شناخته می شود. این اعضا نمی توانند به شکل همیشگی و با اختیارات نامحدود در خدمت سیستم قرار بگیرند. از این‌رو گاهی ممکن است نیاز شود که تغییراتی در این سیستم اعمال گردد. در ثبت شرکت ابتدا اعضای هیئت مدیره انتخاب خواهند شد اما تغییر این انتخاب در ادامه کار از طریق ثبت تغییرات امکان پذیر است.

افزایش یا کاهش سرمایه

افزایش سرمایه در شرکت های سهامی خاص می تواند به دلایل خاص و متفاوتی در ثبت تغییرات شرکت انجام گیرد. افزایش فعالیت ها و تسریع روند توسعه شرکت همه در گرو افزایش سرمایه شرکت است.

در طول حیات شرکت ممکن است بار ها نیاز شود سرمایه را کاهش یا افزایش داد که این مورد خود امری طبیعی و قانونی است. چراکه سرمایه ضامن و پشتوانه یک مجموعه محسوب می شود. افزایش یا کاهش سرمایه در ثبت تغییرات موسسه غیر تجاری ذکر خواهد شد و شرایط خود برای اجرایی شدن خواهد داشت.

افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید یا بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود امکان پذیر است. با توجه به این که در ماده ۶ اساسنامه نمونه شـرکت های پذیرفته شده در بورس قيد شده است که سرمایه شرکتها باید به سهم عادی یک هزار ریالی با نام تقسيم شود، افزایش سرمایه در این شرکت ها به صورت انتشار سهام جدید صورت میگيرد.

افزایش سرمایه از محل منابع زیر امکان پذیر است:

  1. آورده نقدی سهامداران شرکت (پرداخت مبلغ اسمی سهام به صورت نقدی)
  2. اندوخته ها و سود تقسيم نشده سالهای قبل (تبدیل سود تقسيم نشده (اندوخته) به سرمایه)
  3. مطالبات حال شده سهامداران شرکت (تبدیل مطالبات حال شده به سرمایه

“در خرید سهام جدید، صاحبان سهام شرکت به نسبت سهامی که مالک اند حق تقدم دارند و این حق قابل نقل و انتقال می باشد. مهلتی که طی آن سهامداران می توانند حق تقدم مذکور را اعمال کنند کمتر از ۶٠ روز نخواهد بود. این مهلت از روزی که برای پذیره نویسی تعيين می گردد، شروع می شود.”

فروش حق تقدم در صورتی که سهامدار تمایل به پذیره نویسی و دریافت سهم جدید نداشته باشد می تواند با مراجعه به کارگزاران سازمان بورس اوراق بهادار، گواهینامه حق تقدم خرید سهم خود را بر پایه قيمت روز بازار، بـه فروش برساند. اگر سرمایه گذار مایل به خرید گواهینامه حق تقدم باشد باید مانند سهامداران فعلی شرکت اقدام به پذیره نویسی نماید.

مدارک لازم برای ثبت تغییرات

برای هر ثبت تغییرات شرکت مدارک خاص نیاز به آن را لازم است فراهم کنید. اما در مجموع معمولا مدارکی مثل اسناد هویتی اعضای هیئت مدیره، سهامداران و افرادی که نقش کلیدی در شرکت دارند لازم است. همچنین اگر تغییرات ثبت شده ای اتفاق افتاده باشد، برای تغییرات جدید باید مدارک قبلی را ارائه داد.

استعلام آنلاین هزینه

حد نصاب ها برای تغییرات شرکت

همیشه شرکا در صلاح و سازش نیستند و مواقعی به اختلافاتی برمیخورند که باعث می شود تصمیم به تغییرات بگیرند. حدنصاب لازم برای مجامع عمومی فوق العاده در شرکت های مسئولیت محدود ۷۵% و اکثریت عددی سهامداران است و در مجامع عمومی عادی ۵۱% و اکثریت عددی است.

برای مثال: علی و مهدی و حامد در یک شرکت مسئولیت محدود به صورت ذیل شریک هستند.

  • سرمایه شرکت: ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال
  • علی ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال به سمت مدیرعامل و عضو
  • محمد ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال به سمت عضو
  • حامد ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال به سمت رئیس و عضو

شرکا تصمیم به تغییر آدرس می گیرند و حامد خارج از کشور است. راه حل قانونی این است که این مسئله در روزنامه کثیرالانتشار آگهی گردد و از حامد دعوت شود در مجمع شرکت کند. در صورتی که ایشان در جلسه حاضر نشدند و آگهی منقضی شد چون مجمع فوق العاده ست و حد نصاب آن ۷۵% و اکثریت است و با توجه به این مسئله که علی و محمد حدود ۸۴% و اکثریت عددی هم با ایشان است جلسه تشکیل و تغییر آدرس انجام می گیرد.

اما اگر تمام اعضا حضور داشته باشند دیگر مسئله آگهی دعوت منتفی است و به صورت عادی تغییر آدرس انجام می پذیرد.

حال اگر علی و محمد و علی تصمیم بگیرند در شرکت حامد را از سمت خود عزل کنند به قرار زیر است:

می توانند این کار را انجام دهند زیرا عزل و نصب مدیران از وظایف مجمع عمومی عادی است و حدنصاب آن ۵۱% و اکثریت عددی است که باز این کار با آگهی دعوت امکان پذیر است اما این فقط برای عزل و نصب سمت است اما برای خروج این شخص از شرکت ، وجود ایشان همراه با در دست داشتن کارت ملی الزامی است.

وظایف مجامع در شرکت و تغییرات شرکت

  • مجمع فوق العاده: هرگونه تغییرات در اساسنامه
  • مجمع عادی یا عادی بطور فوق العاده: تمدید یا انتخاب مدیران ، انتخاب یا تمدید بازرسین ، روزنامه علاوه بر این تصویب صورت های مالی و ترازنامه
  • حد نصاب ها جهت تشکیل این دو مجمع ۵۱% است چه برای مجمع عادی چه برای مجمع فوق العاده می باشد.
  • علاوه بر آن وجود ۳ نفر از سهامداران نیز باید رعایت شود.

برای توضیح این مجامع به مثال دیگری توجه کنید:

  • حامد، علی، پاشا و نیما سهامداران یک شرکت هستند.
  • این شرکت دارای ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ريال سرمایه و ۱.۰۰۰ سهم ۱۰۰.۰۰۰ ريالی است
  • حامد ۲۵۰ سهم رئیس رهئیت مدیره و عضو
  • علی ۳۰۰ سهم مدیرعامل و عضو
  • پاشا ۱۰۰سهم نائب رئیس رهئیت مدیره و عضو
  • نیما ۳۵۰ سهم عضو

پاشا و نیما در جلسه حضور نمی یابند . آیا تغییر آدرس و یا اینکه پاشا را از سمت نائب رئیس عزل کنیم قابل اجراست یا خیر؟

با توجه به اینکه حامد و علی ۵۵۰ سهم یعنی ۵۵% سهام را دارا هستند از نظر درصدی جلسه رسمیت دارد اما چون ۲ نفر هستند نمی توانند مجمع را تشکیل دهند.

سخن آخر

برای تبدیل یا انتقال سهام در شرکت خود نیز می توانید از مجموعه نخستین ثبت کمک بگیرید. ما در این مجموعه با استفاده از تمام ظرفیت و توان خود سعی داریم تا خدمتی شایسته و در شان شما را ارائه دهیم. کارنامه موفق مجموعه نخستین ثبت خود بیانگر کیفیت خدمات و میزان رضایت مراجعه کنندگان عزیز به مجموعه ماست.

خدمات مشاوره برای ثبت تغییرات شرکت به شکل کاملا رایگان برای شما انجام خواهد گرفت و از این بابت هیچ نگرانی نخواهید داشت. کافیست برای نخستین بار با ما تماس حاصل کنید تا دیگر نیازمند تیم دیگری برای این مسائل نباشید. ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

لینک اداره ثبت شرکت ها جهت ثبت تغییرات : لینک

امتیاز ۵ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *