پرش به محتوا

افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت

آیا می دانید افزایش سرمایه شرکت چیست؟ از چه روش هایی می توان برای افزایش سرمایه شرکت اقدام نمود؟ چه نوع شرکت هایی می توانند از این روش استفاده نمایند؟ افزایش سرمایه چه مزایا و معایبی دارد؟ اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بیابید و اطلاعات بیشتری درباره این موضوع کسب کنید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
10 روز کاریمدارک شناسایی + ثبت نام در ثنا + مجوزاستعلام هزینه

صفر تا صد افزایش سرمایه شرکت

خیلی از افراد تفاوت دارایی با سرمایه را نمی دانند، بسیاری از شرکت ها به دنبال افزایش سرمایه هستند اما روش آن را نمی دانند. معمولا همه شرکت ها هنگام تاسیس مبلغ مشخصی را به عنوان سرمایه اولیه شرکت به ثبت می رسانند. به مرور زمان بعضی از شرکت ها تصمیم به توسعه فعالیت های خود و یا حفظ و توسعه توان رقابتی از طریق تغییرات شرکت می گیرند. در چنین شرایطی شرکت ها معمولا سهام های جدیدی را عرضه می کنند و یا اینکه مبالغ سهام خود را افزایش می دهند تا به این ترتیب بتوانند منابع مالی که برای انجام پروژه های خود به آن نیاز دارند را تامین کنند، به این فرآیند افزایش سرمایه شرکت می گویند.

افزایش سرمایه شرکت چیست؟

افزایش سرمایه ممکن است با اهداف مختلفی صورت بگیرد که از جمله آن ها می توان به اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت، افزایش مشارکت با سهام داران در خرید سهام و افزودن آن ها به شرکای شرکت و … اشاره نمود. بنابراین همانطور که مشاهده می کنید دلایل بسیاری وجود دارد که شرکت ها مبنی بر آن تصمیم به ایجاد تغییرات در سرمایه اولیه خود و افزایش منابع مالی خود بگیرند.

روش‌های افزایش سرمایه شرکت

برای افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته

در این روش شرکت ها نیازی به ورود سرمایه تحت عنوان نقدینگی های جدید توسط شرکت یا سهامداران ندارند. در واقع شرکت ها در پایان یک دوره مالی و مشخص نمودن مقدار دقیق درآمدها، هزینه ها و تقسیم سود میان سهامداران از محل سودهای انباشته تصمیم به افزایش سرمایه و تامین منابع مالی پروژه های خود می گیرند. منظور از محل سود انباشته سودی است که میان شرکا و سهام داران تقسیم نشده و در بخش سودهای انباشته صورت های مالی شرکت به ثبت رسیده است می باشد.

  • افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهام‌داران

یکی دیگر از روش های افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهام داران است. در این روش شرکت اوراقی را به عنوان اوراق حق تقدم به سهام داران واگذار می کند که دو ماه مهلت ثبت نام و پذیره نویسی دارند. در این بازه زمانی سهام داران می توانند با ارائه مبلغی به عنوان مبلغ اسمی به شرکت حق تقدم های خود را به سهام عادی تبدیل کنند. همچنین می توانند آن را به سایر سهام داران بفروشند. این روش برای شرکت هایی که دارای سود انباشته مالی چندانی نیستند می تواند گزینه مناسبی باشد.

در اینجا لازم است که اشاره کنیم حق تقدم و روش صرف سهام با یکدیگر متفاوت هستند و در صرف سهام، سهام داران سهام های عرضه شده را در مدت پذیره نویسی با قیمت بیشتری خریداری می نمایند . همچنین شرکت نیز اضافه ارزش کسب شده را به حساب اندوخته منتقل می کند و یا تحت عنوان سهام جدید به سهام داران عرضه می کند.

  • از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

شرکتها در این روش یک سری عملیات حسابداری بر روی ترازنامه و صورتهای مالی خود انجام می دهند و به تامین منابع مالی مورد نیاز می پردازند. در واقع ارزش دارایی های ثابت مانند ماشین آلات، زمین، تجهیزات و … را در ترازنامه بروز نموده و این عمل چون تغییری در بدهی های شرکت ایجاد نمی کند موجب افزایش سرمایه شرکت می شود. در این روش بدون ورود سرمایه و یا تغییر در دارایی سهام داران تعداد سهام آن ها نسبت به کاهش قیمت سهام بیشتر می شود.

بهترین روش برای افزایش سرمایه شرکت

با توجه به شیوه سرمایه گذاری این سوال می تواند پاسخ های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال در سرمایه گذاری بلند مدت و یا کوتاه مدت استراتژی های متفاوتی می توانند بهترین گزینه باشند. اما به طور کلی هر یک از روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص مزایای بسیاری دارند. در این میان افزایش سرمایه از طریق آورده های نقدی با توجه به اینکه پول جدید و بدون بهره به شرکت راه می یابد می تواند تاثیر بسزایی در توسعه شرکت داشته باشد. ازاین رو این روش طرفداران زیادی دارد، البته به این نکته توجه کنید که این روش در طولانی مدت می تواند بازدهی قابل توجهی داشته باشد.

شرایط افزایش سرمایه در شرکت

شرایط افزایش سرمایه

میزان و مبلغ دقیق سرمایه هر شرکتی در اساسنامه آن به طور کامل ذکر شده است و بر اساس قانون ۸۳ لایحه ی قانونی اصلاح ، هر نوع تغییر در اساسنامه پیش از موعد منحصرا در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده خواهد بود.

از دیگر شرایط مهم و ملزومات در افزایش سرمایه، حق تقدم با سرمایه داران قدیمی است. به این معنی که اگر یک شرکت بخواهد به منظور تامین منابع مالی خود اقدام به افزایش سرمایه نماید اولویت اصلی برای خرید سهام با سهام داران قدیمی خواهد بود.

البته لازم است که اشاره کنیم این حق دارای امکان نقل و انتقال است و سهامداران قدیمی می توانند آن را به سهام داران جدید بفروشند.

یکی دیگر از ملزومات مهم در افزایش سرمایه این است که سرمایه قبلی شرکت باید کاملا تادیه گردد، زیرا در غیر اینصورت امکان افزایش سرمایه شرکت هرگز امکان پذیر نخواهد بود.

مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مراحل افزایش سرمایه

تمامی شرکت ها برای آنکه بتوانند به افزایش سرمایه خود بپردازند باید مراحلی را طی کنند که در ادامه به معرفی مراحل افزایش سرمایه می پردازیم.

مرحله اول: هیئت مدیره و چند نفر از سهام داران به عنوان نماینده کل سرمایه گذاران شرکت وضعیت شرکت را بررسی نموده و در صورت نیاز درخواست افزایش سرمایه شرکت را مطرح می کنند.

مرحله دوم: طرح مورد تایید هیئت مدیره در مرحله قبل به حسابرس شرکت ارجاع می شود تا ایرادات و نواقص آن را رفع نماید و به تایید نهایی حسابرسی شرکت برساند. شرکت هایی که حسابرس ندارند طرح باید در مجمع عمومی فوق العاده توسط سهامداران و بازرسین تایید شود.

مرحله سوم: نمونه صورتجلسه افزایش سرمایه شرکت تنظیم شده در مرحله پیش به همراه مدارک مورد نیاز در سامانه اداره ثبت به ثبت می رسد و بعد از طریق پست به اداره ثبت ارسال می شود تا تایید و آگهی شود.

مرحله چهارم :آگهی که توسط اداره ثبت صادر شده است باید در روزنامه رسمی کشور منتشر شود تا به عموم مردم و سهام داران اطلاع رسانی شود.

مرحله پنجم: اگر شرکت بورسی باشد اطلاع رسانی به سهامداران از طریق سایت کدال انجام می شود.

استعلام آنلاین هزینه

مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که توسط سهامداران امضاء شده باشد.
  • لیست تمامی سهام داران شرکت همراه با میزان سهم آن ها قبل و بعد از افزایش سهم که امضاء شده باشد.
  • نسخه ای از گزارش بازرس
  • اساسنامه شرکت
  • مشخصات عمومی اعضا به منظور ثبت در سامانه

مزایا و معایب افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مزایا و معایب افزایش سرمایه

در پاسخ به این سوال لازم است که اشاره کنیم افزایش سرمایه خود به تنهایی نمی تواند خبر چندان خوبی برای سهام داران باشد. زیرا در میزان دارایی های آنها تغییری ایجاد نخواهد شد. بنابراین برای ارزیابی مزایا و معایب آن باید بررسی نمود که شرکت با چه هدفی به فکر تامین منابع مالی از طریق افزایش سرمایه است.

در صورتی که با انجام این فرآیند در شرکت نیز طرح های جدیدی اجرا شود و شرکت به توسعه زیر ساخت های خود بپردازد، افزایش سرمایه می تواند مفید و سودمند باشد. اما گاهی اوقات برخی از شرکت ها به منظور پوشش زیان اندوخته شده اقدام به افزایش سرمایه می نمایند که خبر نامناسبی برای سهام داران است.

همچنین اگر افزایش سرمایه از روش تجدید ارزیابی دارایی ها صورت گرفته باشد در سال بعد به دلیل استهلاک در طی سال های مالی بعدی سود شرکت افت پیدا خواهد کرد که می تواند از معایب این روش محسوب شود. بنابراین مزایا و معایب این روش کاملا وابسته به هدفی است که شرکت به خاطر آن می خواهد سرمایه خود را افزایش دهد.

مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

بر اساس مصوبات و قوانین افزایش سرمایه در قانون تجارت تمامی شرکت هایی که بخواهند با استفاده از این روش به تامین منابع مالی پروژه های خود بپردازند باید مالیات بپردازند. در واقع به هر میزانی که شرکت به سرمایه های خود بیفزاید به میزان نیم در هزار آن باید مالیات بپردازد. به عنوان مثال اگر سرمایه یک شرکت از 1 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کند موظف است نیم در هزار 99 میلیون تومان را به عنوان تمبر سرمایه پرداخت نماید. به بیانی ساده تر یعنی یک دوهزارم

99 میلیون تقسیم بر 2000 هزار= 49500 تومان مالیات افزایش سرمایه از 1 میلیون به 100 میلیون است.

برای افزایش سرمایه شرکت چه کاری باید انجام دهیم؟

روش های افرایش سرمایه شرکت

برای ثبت افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص می توانید به دو روش زیر اقدام نمایید.

روش اول: خودتان وقت بگذارید و تمامی مراحل اداری ثبت افزایش سرمایه را انجام دهید. در این روش لازم است که فرصت کافی برای این کار داشته باشید. همچنین دارای دانش و تجربه و مهارت کافی در این زمینه باشید. زیرا عدم اطلاع کافی از قوانین افزایش سرمایه موجب می شود که نتوانید این کار را به درستی انجام دهید. از طرفی وقت و هزینه شما نیز هدر می رود.

روش دوم: فرآیند ثبت افزایش سرمایه شرکت خود را به راحتی به ما بسپارید و دیگر دغدغه ای بابت این مسئله نداشته باشید و به سایر امور شرکت رسیدگی نمایید.

زیرا کارشناسان و تیم ما دارای تجربه و تخصص کافی در این زمینه هستند و فرآیند ثبت افزایش سرمایه را مطابق با قوانین و به صورت کاملا قانونی در کوتاه ترین زمان و با هزینه ای مقرون به صرفه انجام می دهند. بنابراین کافی است این امور را به ما محول نمایید و شاهد تغییرات و افزایش سرمایه در اسرع وقت باشید.

سخن پایانی

ثبت تغییرات شرکت های سهامی خاص به یکی از اصلی ترین دغدغه های صاحبان این شرکت ها تبدیل شده است. افزایش سرمایه شرکت نیز یکی از همین تغییرات است که اگر به درستی مراحل ثبت و درخواست آن انجام نشود می تواند مشکلاتی را برای شرکت به وجود آورد.

از این رو لازم است که شرکت ها بهترین روش را برای افزایش سرمایه انتخاب کنند و در صورت نداشتن اطلاعات کافی در خصوص ثبت آن از موسسه های فعال در این زمینه کمک بگیرند تا بتوانند به این ترتیب این فرآیند را تسهیل نمایند و به اهداف و نتایج دلخواه خود دست یابند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم در این زمینه کافی است با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

سوالات متداول


دارایی و سرمایه شرکت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برخی از افراد به اشتباه دارایی و سرمایه شرکت را یکی می دانند، در صورتی که سرمایه شرکت در بدو تاسیس شرکت میزان آن به ثبت می رسد. اما دارایی شرکت ثابت نیست و می تواند تغییر کند.

کدام شرکت‌ها می‌توانند سرمایه خود را افزایش دهند؟

هر شرکتی می تواند از روش های افزایش سرمایه استفاده کند و به این ترتیب به تامین منابع مالی اهداف و پروژه های خود بپردازد. بنابراین مشکل و محدودیتی برای افزایش سرمایه وجود ندارد. لازم است که اشاره کنیم لزومی ندارد که حتما در پایان سال برای افزایش سرمایه اقدام شود. در ادامه به روش های افزایش سرمایه اشاره می کنیم.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *