پرش به محتوا

ثبت موسسه آموزشی

ثبت موسسه آموزشی

ثبت موسسه آموزشی چگونه است؟ برای ثبت موسسه آموزشی به چه مجوزی نیاز داریم؟ شرایط ثبت موسسه آموزشی چه هستند؟ هزینه اخذ مجوز از وزارت علوم چقدر است؟ اگر با سوالات فوق مواجه شده اید با ما همراه شوید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

مدت زمان ثبتمدارک مورد نیازحدود هزینه
7 روز کاریمدارک شناسایی + ثبت نام در ثنا + مجوزاستعلام هزینه

امروزه موضوع آموزش یک امر مهم و مورد توجه تمام سنین و اقشار جامعه است. یکی از مهم ترین مراکزی که نقش بسیاری در آموزش اقشار مختلف جامعه ایفا می نماید، ثبت موسسه آموزشی است. برخلاف تصور برخی از افراد، امروزه آموزش دیگر مختص سنین خاص نبوده و گستره وسیعی از سنین را در بر می گیرد.

به علاوه محدوده آموزش بسیار وسیع تر از آن چه که در تصور می گنجد شده است. بنابراین امروزه شاهده آموزش های حضوری و غیرحضوری هستیم که در حیطه های موضوعات و علوم روز هستند.

انواع روش های آموزش

موسسه آموزشی

امروزه با افزایش جمعیت و شلوغ شدن شهرها، افراد مختلف جامعه به دنبال روش های هستند تا هزینه های رفت و آمد خود را کاهش داده و امور خود را در منزل انجام دهند. در مقابل افراد دیگری هستند که آموزش حضوری را بر آموزش غیرحضوری ترجیح می ‌دهند و موجب پابرجا ماندن آموزش حضوری می شوند.

بنابراین می ‌توان آموزش‌ها را به دو دسته کلی آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری تقسیم بندی نمود. دامنه موضوعات آموزشی بسیار گسترده بوده و تمامی علوم را در بر می ‌گیرد. برای مثال می ‌توان از آموزش آشپزی گرفته تا برقراری موسسات آموزشی کنکور اشاره کرد. بنابراین در ثبت موسسه با موارد متعددی روبرو هستیم. این موسسات با توجه به ماهیت آموزشی که دارند دارای شیوه پرداخت مالیاتی متفاوتی نسبت به سایر شرکت‌ های تجاری خواهند بود.

انواع موسسه آموزشی

انواع موسسه آموزشی

موسسه آموزشی در گروه آن دسته از شرکت های غیر تجاری قرار می گیرد که معامله ای را در بازار انجام نمی دهند. به طور کلی موسسات آموزشی دارای انواع مختلفی هستند و در دو گروه قرار می گیرند. دسته اول موسسات آموزشی آن دسته از موسساتی هستند که کسب درآمد کرده و در نهایت سود به دست آمده را بین افراد گروه خود تقسیم می کنند.

دسته دوم موسسات آموزشی، آن دسته از موسساتی هستند که قصد تامین درآمد و دریافت سود در آن وجود ندارد. شرایط جامعه ایجاد می ‌کند که افراد مختلف از راه درس خواندن به دنبال پیشرفت تحصیلی باشند؛ اما همان گونه که می دانید این روش برای پیشرفت کافی نیست! بلکه برای ترقی و پیشرفت بیشتر نیاز است که این افراد در موسسات آموزشی فعالیت داشته باشند.

اگر قصد دارید که موسسه آموزشی خود را ثبت نمایید با تیم حرفه ‌ای نخستین ثبت همراه شوید تا مراحل آن را برای شما توضیح دهیم.

آیا برای ثبت موسسه آموزشی به مجوز نیاز است؟

اگر قصد تاسیس موسسه آموزشی را داشته باشید و با این سوال مواجه شده که آیا برای تاسیس موسسه آموزشی خود به مجوز نیاز دارم؟ باید در پاسخ بگوییم بله! برای تاسیس و ثبت موسسه آموزشی خود به یک مجوز رسمی احتیاج دارید.

این مجوز از سه طریق وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت علوم و آموزش و پرورش گرفته می شود. این سه مجموعه باید با موسسه آموزشی موافقت کنند. پس از دریافت تاییدیه آن ها است که می توان اقدامات بعدی برای راه اندازی یک موسسه آموزشی را آغاز کرد.

چه موسسات آموزشی برای ثبت نیاز به مجوز دارند؟

نیاز به مجوز

در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موسساتی با هدف ارائه مشاوره و خدمات لازم برای اعزام دانشجو به خارج از کشور
  • موسساتی که قصد عرضه خدمات در زمینه های فناوری، امور دانشجویی، پژوهشی و آموزش عالی دارند.
  • شرکت های دانشگاهی و موسسات دانش بنیان
  • احداث پژوهشگاه، دانشگاه، مراکز تحقیقاتی دولتی و غیردولتی
  • برپا کردن فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی
  • تاسیس و راه اندازی آموزشگاه ها و برگزاری کلاس های کنکور برای مقاطع مختلف دانشگاهی و دانش آموزی
  • تاسیس واحدهای مختلف موسسه تحقیقاتی یا آموزش عالی
  • همکاری با سازمان ‌های اجرایی پژوهشی و علمی و برنامه های مربوط به امور پژوهشی و تحقیقاتی
  • برگزاری کلاس هایی برای تقویت و رفع اشکال سوالات دانش آموزان و دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی

اگر موسسه شما در حیطه فعالیت های فوق می گنجد، می توانید وارد مرحله بعدی شده و مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه آموزشی را آماده سازید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه آموزشی

مدارک مورد نیاز برای ثبت موسسه آموزشی توسط شخص یا اشخاص به شرح زیر هستند:

  • شناسنامه و کارت شناسایی فرد یا افرادی که قرار است در ثبت موسسه آموزشی با یکدیگر شریک شوند.
  • ارائه کارت پایان خدمت برای تمامی اعضای شرکت
  • ارائه مجوز تاسیس موسسه ای که قصد ثبت آن را دارید.
  • ارائه مدارک و تاییدیه های مربوطه که برای مکان تاسیس موسسه آموزشی در نظر گرفته اید.
  • فرم تعهد نامه ای که به امضای تمامی شرکا رسیده باشد.
  • تحویل اساسنامه موسسه آموزشی
  • در صورتی که قصد تاسیس و ثبت هنرستان غیر دولتی را دارید باید مجوزهای این موسسه را در دست داشته و ارائه دهید.
  • فرم تقاضانامه به همراه مهر و امضای شرکا
  • داشتن پروانه تاسیس
  • ارائه روزنامه ای که آگهی را چاپ می کند و داشتن یک کپی از آن.

شرایط اخذ مجوز موسسه آموزشی پژوهشی از وزارت علوم

شرایط اخذ مجوز
  1. در نخستین مرحله، باید مجوز موسسه ی درخواست داده شده را از واحد فرهنگی دریافت کنید.
  2. برای آن که موفق به گرفتن مجوز تاسیس موسسه آموزشی شوید، باید یک سری دوره‌ های آموزشی را طی کنید. برای گذراندن این دوره ها باید ابتدا یک درخواست به اداره فرهنگ و ارشاد ارائه دهید.
  3. پس از آن که درخواست شما به اداره فرهنگ و ارشاد ارائه شد و درخواست شما مورد تایید قرار گرفت، باید یک دوره برای اخذ تاییدیه پایان دوره، یک دوره آموزشی برکزار شده توسط این اداره را پشت سر بگذارید. پس از اتمام این دوره یک گزارش صادر می شود که باید آن را به اداره آموزش فرهنگی و هنری تحویل دهید.
  4. در مرحله بعد باید مجموعه مدارکی را که برای ثبت موسسه آموزش ذکر نمودیم به این اداره تحویل دهید.
  5. پس از تحویل دادن مدارک باید بر اساس شرایط و ضوابطی که وجود دارد، یک نام مناسب را برای موسسه آموزشی خود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که درخواست نام شما باید در سامانه اداره ثبت شرکت درج شود تا مورد بررسی کارشناسان این مجموعه قرار گیرد. در صورتی که با نام موسسه آموزشی شما موافقت نشود باید هر چه سریع تر برای ثبت نام دیگر اقدام نمایید. در صورت موافقت شدن می توانید مرحله بعد را انجام دهید.
  6. پس از گذراندن مراحل فوق و تایید شدن درخواست شما توسط اداره مربوطه می توانید گزارش خود را در یک آگهی روزنامه ثبت کرده و منتشر کنید. پس از آن مجاز به فعالیت در این زمینه خواهید بود.

شرایط تاسیس موسسه آموزشی

شرایط تاسیس

به طور کلی شرایطی وجود دارد که برای تاسیس موسسه آموزشی لازم به رعایت کردن آن ها هستید این شرایط عبارت اند از:

  1. تعداد افرادی که برای تاسیس موسسه آموزشی با یکدیگر شراکت می ‌کنند باید بیش از یک نفر باشند.
  2. برای تاسیس و ثبت موسسه آموزشی باید دارای سرمایه ابتدایی باشید. این سرمایه می‌ تواند به صورت نقدی باشد و یا آن که به صورت یک زمین و یا ملک در دسترس سرمایه گذاران وجود داشته باشد. حداقل سرمایه ای که برای این کار در نظر گرفته شده است مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است. برای مثال شخصی ملکی را برای موسسه آموزشی می ‌آورد، شخص دیگر تخصص ویژه خود را در امر آموزش و شخص سوم مبلغی پول که نباید کم تر از یک میلیون ریال سرمایه نقدی یا غیرنقدی باشد.
  3. برای ثبت موسسه آموزشی باید یک مکان را به عنوان محل راه اندازی موسسه آموزشی در نظر گرفته باشید و اسناد و مدارک ملک انتخابی باید در هنگام تحویل مدارک به اداره مربوطه به طور کامل آماده بوده و ارائه شوند.
  4. داشتن مجوز تاسیس موسسه آموزشی از شرایط لازم و ضروری برای این کار است که در نخستین مرحله باید نسبت به اخذ مجوز موسسه آموزشی پژوهشی اقدام نمایید.
  5. داشتن اساسنامه و فرم صورت جلسه امضا شده که مورد تایید تمامی اعضای شرکت قرار گرفته باشد از شرایط لازم برای تاسیس موسسه آموزشی است.

هزینه ثبت موسسه آموزشی

احتمالاً با دغدغه هزینه ثبت موسسه آموزشی دست و پنجه نرم می کنید. هزینه ثبت موسسه آموزشی با توجه به مواردی مانند موضوع اساسنامه، تعداد موسسین و سرمایه شرکت متفاوت خواهد بود. پلیل آن را می توان در این موضوع دانست که هر چقدر موضوع اساسنامه شرکت مفصل تر بوده و تعداد موسسین بیشتر باشد، هزینه های اداری برای ثبت موسسه آموزشی افزایش پیدا می کند.

به علاوه در خصوص هزینه های ثانویه می توان گفت که خود شما دارای تخصص و دانش کافی در امر آموزش باشید میزان هزینه پرداخت شده شما بسیار کم تر خواهد بود؛ اما در غیر این صورت برای ثبت موسسه آموزشی خود لازم است مبلغی بین ۱۸۰۰۰۰۰ الی ۲۲۰۰۰۰۰ تومان پرداخت نمایید.

استعلام آنلاین هزینه

ثبت موسسه آموزشی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی زمان لازم برای ثبت موسسه آموزشی مجازی زیاد نمی باشد؛ زیرا که بسیاری از موسسه های آموزش مجازی به سرعت می توانند مجوزهای لازم را دریافت کنند؛ اما همان گونه که در سطرهای پیشین ذکر نمودیم برای ثبت موسسه آموزشی باید یک درخواست نام موسسه آموزشی به اداره مربوطه ارسال شود. در صورتی که نام انتخاب شده برای موسسه آموزشی مشکلی نداشته باشد و مورد تایید کارشناسان این مجموعه قرار گیرد، طی مدت کوتاهی مثلاً دو روز تاییدیه آن صادر می گردد.

از مهم ترین شرایط انتخاب نام برای موسسه آموزشی می‌ توان به این مورد اشاره کرد که نام انتخاب شده باید حداقل دارای سه بخش باشد و همه بخش‌ های آن را کلمات فارسی تشکیل داده باشند. به علاوه نام انتخابی شما باید تا حد امکان مشابهتی با نام سایر موسسات آموزشی نداشته و یونیک باشد.

پس از آنکه درخواست تأسیس موسسه آموزشی مورد تایید واقع شد، باید آگهی آن در یک روزنامه درج شود. این مرحله بین 7 الی 10 روز طول می کشد. اگر می خواهید که انجام این مراحل را تسریع بخشید می ‌توانید کارها را به یک وکیل که در زمینه ثبت موسسات آموزشی مشغول به فعالیت است بسپارید.

شرایط انتخاب نام مناسب برای اخذ تاییدیه ثبت موسسه آموزشی

نام موسسه آموزشی
  • در صورتی که سازمان مربوطه موافقت نماید، می ‌توانید برای انتخاب نام موسسه خود از نام شخص درخواست دهنده موسسه استفاده کنید.
  • نام انتخاب شده برای موسسه آموزشی باید کاملاً جدید باشد؛ بنابراین از انتخاب نام های قدیمی یا تکراری خودداری کنید.
  • در صورت امکان برای انتخاب نام شرکت از کلماتی که تماماً فارسی هستند استفاده کنید.
  • در صورتی که نام موسسه آموزشی شما دارای عدد است باید ارقام آن به صورت نوشتاری مثلاً سه، چهار، پنج و… نوشته شوند.
  • اسامی خاص مانند یک شخص بزرگ، شهید، اساطیر و… را نمی توان به عنوان نام شرکت انتخاب کرد.
  • می‌ توانید از نام شهرها برای موسسه آموزشی خود استفاده کرده و در بخشی از آن نام یک شهر را ذکر کنید.

نکات مهم ثبت موسسه آموزشی

نکات موسسه آموزشی
  1. به طور معمول برای درخواست ثبت موسسه آموزشی نیازی به گرفتن تاییدیه عدم سوء پیشینه نیست. بنابراین از این بابت هیچ گونه ممنوعیتی برای فعالیت افراد مختلف جامعه وجود نخواهد داشت.
  2. سرمایه اولیه که موسسات برای شروع فعالیت خود پس انداز می‌کنند باید در اختیار مدیرعامل موسسه آموزشی که قصد تاسیس آن را دارید قرار بگیرد.
  3. در صورتی که انجام امور مربوط به ثبت موسسه آموزشی توسط وکیل انجام می شود، باید وکیل مربوطه کارهای اداری مربوط به برابر نمودن کپی مدارک با اصل آن ها را عهده دار شود.
  4. هر سازمان و اداره‌ای دارای شرایط و قوانین مربوط به خود برای ارائه اساسنامه است. این قوانین بر حسب نوع فعالیت موسسه آموزشی متفاوت هستند. برای مثال ممکن است که نحوه ارائه تاییدیه در یک سازمان به صورت دستی صورت پذیرد در حالی که در سازمان دیگر فرم به صورت چاپ شده ارسال شود.
  5. انتخاب نام برای موسسه آموزشی هیچ گونه ضمانتی را برای انحصار نام به این موسسه آموزشی نمی دهد. در نتیجه برای انحصار نام به این موسسه آموزشی باید کارهای مربوط به ثبت برند را انجام داده و لوگوی مخصوص به خود را به تایید و ثبت اداره مربوطه رساند.
  6. شرایط و مدارک درخواست شده برای هر مرحله ممکن است با مراحل دیگر متفاوت باشد. بنابراین به مدارکی که هر سازمان یا اداره درخواست می نماید توجه نموده و تمامی آن را تهیه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به سوالات شما در خصوص ثبت موسسه آموزشی پاسخ دهیم. در صورتی که مطالب فوق برای شما مفید بوده است می توانید آن را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. در صورتی که دارای تجربه ای در زمینه ثبت موسسه آموزشی هستید، خوشحال می شویم که آن را از قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *